2007-04-28

Uddevalla Event och Gamla Badhuset


Fredagen den 4 maj flyttar Uddevalla Event (det kommunala evenemangsbolaget) in i Gamla Badhuset. Det är inte första gången man varit där. Vi minns att Turistbyrån låg där i många år på den tiden nyligen bortgångne Bo Hermansson var chef. Han var också chef för "De vita båtarna", dvs Uddevalla Turisttrafik AB.

Varmbadhuset som det kallades när det invigdes 1907 var inte det första badhuset i Uddevalla. Nej, faktiskt hade Uddevalla Tändsticksfabrik ett eget badhus där man också släppte in allmänheten. Men det dög förstås inte de styrande i staden att vara beroende av ett privat bolag. Hur som helt så var det byggmästare A W Stening som fick uppdraget att bygga varmbadhuset. Han hade just byggt det Peterssonska huset (tornhuset) strax intill. Det huset hade Uddevallafödde Eugene Thorburn som arkitekt. Huruvida han även ritade badhuset kan jag för ögonblicket inte komma ihåg.

När jag som liten parvel gick i första och andra klass på Östra skolan fick vi några gånger om året gå på led bakom vår fröken Aina Hansson till varmbadhuset. Där fick vi bada bastu för första gången i livet och sedan hoppa i det otempererade vattnet i åttametersbassängen. Och faktiskt fick vi också lite simundervisning där i kylan.

Den nya simhallen stod klar 1975 och därmed kunde bassängen i varmbadhuset täckas över och bli till golv i den tillfälliga konsthall som då inrättades. En utställning jag kommer ihåg därifrån var med Bohusläningentecknaren Erik Wilhelms bilder.
Konstnärerna ville länge ha Gamla Badhuset som konsthall men lösningen blev att den inrymdes i Bohusläns museum 1993.
1999 flyttade Sveriges Campingvärdars riksförbund in i byggnaden men som vi vet har den organisationen flyttat till Göteborg.//

1 kommentar:

  1. Hej kära Uddevalla.
    Min barndom och de första skolåren på Margareteskolan 1943-1952 strax i närheten gamla badhuset där jag har min bästa väninna Kerstin Johansson.Kerstins pappa var badmästare och familjen hade sin bostad på badhusets övervåning.Kerstin och jag var oskiljaktliga,vi var varje ledig stund tillsammans.P.g.a. sorglig familjehändelse flyttade jag till mina morföräldrar till Krokstrand,Norra Bohuslän.Tänker på henne ofta.
    Mvh Margaretha Singh Holtermann Karlskrona

    SvaraRadera