2007-05-19

Vad föreställer bilden?



Jan A frågar mig om denna bilden.


Det står "Hälsning från Bo och Hilma" på bilden.

Jag vet inte om jag har rätt och vädjar därför att få hjälp med att identifiera affären och personerna på bilden.


Kan det vara F. Seinknechts affär i huset som gemenligen kallades Port Artur vid Erik Dahlbergsgatan? Jag har för mig att det stod namnet Seinknecht över dörren men det gör det ju inte på den här bilden.

Om det ändå är den affären kan det vara Bo Seinknecht på bilden? Om kvinnan är Hilma så har jag i vart fall inte något efternamn på henne.

F (vad han egentligen hette vet jag inte) Seinknecht hade sönerna Bo och Åke. Båda sönerna var egentligen inte så intresserade av affärsverksamheten. Bo blev med tiden en erkänt duktig fotograf och har lämnat efter sig flera fotosamlingar. En del av hans bilder finns på Bohusläns museum.

Åke var djupt intresserad av ljud. Han blev en mycket skicklig ljudtekniker som gjorde egna inspelningar redan på vaxrullens tid. Under andra världskriget var det svårt att få tag i material för att spela in grammofonskivor på. Men han kände en röntgenläkare på Uddevalla lasarett som gav honom röntgenplåtar som gick bra att gravera på. Det är fascinerande att se "fru Anderssons" bröstkorg snurra runt på grammofontallriken medan man lyssnar på någon av Åkes många inspelningar.

Åke var också ljudtekniker till de första grammofoninspelningarna som Musikkåren Bohus Bataljon gjorde i regementets gymnastiksal. Gymnastiksalen hade en för ändamålet erkänt bra akustik.

En stor del av Åkes ljudinspelningar, in- och uppspelningsapparater mm finns nu på Bohusläns museum. Eftersom jag kände Åke personeligen så är det i vart fall inte han som är på bilden utan snarare Bo.

Men du som vet kan väl skriva en kommentar eller e-posta mig.//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar