2007-06-03

Kålgårdsbergets inre



Den 18 april 1940 skrev Bohusläningen att det skulle byggas skyddsrum i Kålgårdsberget, Hasselbacken och på Margretegärde. Andra världskriget hade pågått sedan september 1939 men det som gjorde att man just nu satte fart på planerna var förstås nedskjutningen av det tyska krigsflygplanet den 14 april, dvs bara några dagar innan.

I Hasselbacken och på Margretegärde blev det mycket enkla skydd. Det var helt enkelt stora betongrör som sattes ihop och som sedan täcktes med jord. Dessa skydd hade knappast stått emot särskilt mycket i en krigssituation.

I Kålgårdsberget däremot sattes det fart. På hösten inleddes sprängningarna och dessa pågick under ett par års tid. Sedan man sprängt färdigt och kört bort den sprängda stenen murades öppningen igen så att det såg ut som på bilden.

Under hela mitt liv har Kålgårdsbergets inre varit ett mysterium för mig. Trots att jag varit yrkesofficer i många år och som sådan besökt otaliga hemliga anläggningar hade jag aldrig varit inne i Kålgårdsberget.

Jag visste att där grupperades en lokalförsvarscentral (LFC) där kommunledningen med Civilförsvaret skulle grupperas i krig. Det var också allt jag visste. Sedan visste jag förstås också att Kålgårdsberget hade tagits ur krigsorganisationen för ganska länge sedan.

Eftersom jag bor granne med berget kunde jag också då och då höra motorljud uppifrån berget och då såg man alltid brandkårens pickup som stod utanför ingången. Vad jag senare erfarit var att Räddningstjänsten i Uddevalla hade till uppgift att se till att de olika aggregaten i berget fungerade och att man då och då provkörde dem.

Den 26 augusti 2005 var jag på väg till fots mot jobbet då jag såg en bil utanför öppningen och dörren stod öppen. Nu eller aldrig tänkte jag och klev in genom den öppna dörren. Jag fick gå en bra bit därinne innan jag stötte på en levande varelse. Det var några personer som hade hyrt ett utrymme där inne för sin verksamhet. De skulle dock bara ha sin utrustning där och inte arbeta därinne.

Med min ständigt närvarande digitalkamera scannade jag med deras tillstånd av hela bergrummet. Man har sprängt ut ett enormt stort utrymme inne i berget och sedan i princip byggt ett två våningshus därinne. Där finns några stora sovsalar med plats för många personer. Ja i princip så finns det allt som behövs för att man skall kunna vistas därinne i långa perioder utan att gå ut.
Till och med hittade jag i ett utrymme som var märkt ARKIV f.d. hemligstämplade inmönstringsrullor av en typ som jag var väl förtrogen med.

Om det hade blivit krig och jag hade krigsplacerats där i berget så vete tusan om jag inte hade vägrat! Det finns nämligen ingen reservutgång! Har man hört på maken!

En enda fullträff vid ingången och så hade hundratals personer blivit levande begravda. Jag vet att det fanns planer på att spränga en reservutgång den korta biten till Bohusbanans järnvägstunnel som går genom berget, men detta hade ansetts för dyrt och aldrig blivit av.

Om du vill titta in i berget så har jag lagt bilderna jag tog i mitt webbalbum på nätet bara för dig att ladda ned. I albumet finns det också en bild som jag hittade inne i berget. På baksidan står det fotografens namn. Han lever och bor i Stockholm men har inget minne av hur bilden hamnat i Kålgårdsberget. Själv har han varit i Uddevalla men inte i berget.

















































10 kommentarer:

  1. Hej Gunnar,
    Intressant reportage från Kålgårdsbergets inre.
    Lokalerna måste ha funnits med i organisationen, Civilförsvarets?,för inte allt för länge sedan. Telefoner och telefonjack på vissa av dina bilder är ju up to date. Och inte hade man väl såpass moderna kök på 1940-talet?
    -loa

    SvaraRadera
  2. Hej Loa!
    Jo, det är nog inte alltför länge sedan bergrummet ströks ur Civilförsvarets rullor. Jag tog bort en bild ur mitt webbalbum eftersom det fanns namn och perssonnummer på flera personer. Den listan var från 1985.
    Som du vet så spelas numera väldigt många svenska filmer in av Film i Väst och en interiör i filmen "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" är inspelad inne i berget. Man hade letat länge innan man hittade ett möblemang som stämde. Tyvärr har jag inte sett filmen men får väl göra det vad det lider.

    SvaraRadera
  3. Intressant att äntligen få reda på vad som gömmer sig bakom den där tjocka dörren. Jag och mina vänner hade en annan teori om kloaklabyrinter som nu visade sig vara felaktig. Tack för den intressanta läsningen!

    Med vänlig hälsning
    En uddevallabo på 20 år.

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant! En fråga på ett annat skyddsobjekt, har sett ett bergrum vid varvet, ett järnvägsspår som går under motorvägen in i en port vid berget under Thordenvillan. Vet du månne vad det användes till?

    mvh Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. SJ:s omformarstation som gör om växelström till likström (har jag för mig). Där står en stor transformator på rälsen. Har varit inne där en gång.

      Radera
  5. Häftiga bilder! Kålgårdsberget har ju allt! Lekte mkt i bunkrarna som barn och drack ofta folköl där som tonåring. Det här hade jag dock ingen aning om. Kul!
    Marcus

    SvaraRadera
  6. Hej Gunnar
    Tyvärr är Dina bilder inte tillgängliga sedan lång tid tillbaka då Google+ är avvecklat.
    Sen vänder jag mig lite mot förkortningen 'LFC' då det står för LuftFörsvarsCentral som var en av Flygvapnets stora ledningscentraler. T.ex. LFC W2 SVALAN i Mölndal.
    Däremot bör det ha varit en Luftskyddscentral, föregångaren till Civilförsvarets HuvudCentraler - HC.
    I en del av dessa berganläggningar fanns även lokaler för LGC - LuftförsvarsGruppCentral - som var sammanställningsplats för den optiska luftbevakningen. De var (oftast) åtskilda lokalmässigt då det var en militär verksamhet.
    Hur det såg ut just i HC Uddevalla (som nu glömt namnet på - Korpen?) finns nu andra bilder https://www.bunkertours.se/civilforsvarets-ledningscentraler/?wppa-occur=1&wppa-cover=0&wppa-album=33.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha en besserwisser! Jag kan försäkra dig om att Kålgårdsbergets bergrum hade inget som helst med luftförsvaret att göra.

      Radera
    2. Agne Olausson2023-11-08 17:48

      Nja, inte helt rätt. I ledninscentralen fanns plottning av såväl mark-som luftaktiviteter. Där fanns alarmeringruppen som svarade gör alarmering på tyfonerna i tätorten och per radio. Även många andra funktioner under Civilförsvarets ledning. Främst utrymning och inkvartering med vad därtill hör..
      Militära ktiviteter fick inte samlokaliceras med civilförsvar.
      Anläggningen var hemli och avhemligades på 80-talet.
      Agne@oww.se

      Radera
  7. Underbar kommentar Gunnar. På pricken sa Bull :-)
    Mvh: Mats

    SvaraRadera