2007-06-24

Sagabiografen


Sagabiografen visade sin första film den 26 januari 1940. Det stora huset vid Grönsakstorget var just färdigbyggt av byggmästare Dahl. Biografen som var mycket påkostad för sin tid har alltsedan dess satt sin prägel på platsen. Sagahuset, Sagaplan och till och med Sagabron (Träbron) är namn man hör ofta.


Till det yttre är biografen sig ganska lik medan interiören har förändrats ganska radikalt, men på ett smakfullt sätt, då den byggdes om i slutet av 1980-talet. En stor biograf blev då tre. Saga 1, 2 och 3.

Medan stadens andra biografer en efter en har lagts ned så har Saga klarat sig genom alla kriser. Tänk om man kunde våga sig på att gissa hur många biobesökare biografen haft under sina 67 år?

Det går förstås inte men det är flera generationer Uddevallabor som har egna filmminnen från Saga.

Själv kommer jag nästan alltid att tänka på den danska halvsnuskiga men oerhört roliga filmen "Bocken i paradiset" med Dirsch Passer och Ghita Nørby då jag försöker erinra mig en film jag sett på Saga.

Det var fullsatt och det var en sådan där film där hela salongen tjöt av skratt hela tiden. Och mitt i dessa skrattsalvor blev det plötsligt några sekunders tystnad. Alla slutade skratta samtidigt utom en ung kvinna som inte märkte att vi andra höll tyst. "Jag tror att jag kissar på mig!", tjöt hon så att hela salongen hörde det och då var det förstås färdigt igen. Skrattsalvorna ekade på nytt och den unga damen gjorde sitt bästa för att dölja ansiktet då filmen var slut.




Vi gör en liten genomgång med exempel på filmer som visats på Saga.
  • 1941 "En sjöman till häst" med Edward Persson. "Swing it magistern" med Adolf Jahr och Alice "Babs" Nilsson. "Hagaprinsessorna" en dokumentär. "Brevet" med Bette Davis. Den 23 december visades nattinén "Som en tjuv om natten". Behållningen av den filmen gick till de arbetslösa i Uddevalla.
  • 1942 "Vårat gäng" med Alice "Babs" Nilsson, John Botwid, Åke Grönberg m fl. "General von Döbeln" med Edwin Adolphson och Eva Henning. "Fantasia" av Walt Disney.
  • 1944 "Casablanca" med Ingrid Bergman och Humphrey Bogart. "Flickan och djävulen" med bl a Gun Wållgren och Stig Järrel.
  • 1945 "Kungliga patrasket" med Edwin Adolphson och Uddevallas egen filmstjärna Esther Roeck-Hansen. "Rosen på Tistelön" en Bohuslänfilm.
  • 1947 "Kronblom" med bl a Dagmar Ebbesen, Julia Caesar, Thor Modén.
  • 1948 "Till Segraren" med Viveca Lindfors (hennes första USA-film). Det här året hölls det också en nordisk filmkurs för 350 lärare som studerade filmens användning i undervisningen.
  • 1949 "Kronblom kommer till stan".
  • 1950 "Kung Gustav V:s sista färd". (Visades tydligen på alla stadens biografer. Det var min allra första film och jag såg den på Röda Kvarn). "Stromboli" med Ingrid Bergman.
  • 1951 "Askungen". "Robin Hoods äventyr"
  • 1952 "Tio tappra män" med Burt Lancaster.
  • 1953 "För min heta ungdoms skull" med Maj-Britt Nilsson och Folke Sundqvist. "Afrikas drottning" med Humphrey Bogart och Katherine Hepburn.
  • 1954 "Dans på rosor" med bl a Sickan Carlsson.

I Bohusläningen kan man vidare läsa:

  • 1972-04-29 En rökbomb utlöstes på biografen som fick utrymmas. Med all sannolikeht var det en värnpliktig från I 17 som stod bakom attentatet.
  • 1987-10-24 Sagabiografens nya ägare vill bygga om biografen till tre salonger.
  • 1988-04-23 Sagabiografens grannar störs av höga ljud. Sena föreställningar förbjuds.
  • 1999-05-05 Sagabiografen skall ljudisoleras så att grannarna slipper bli störda.

Och in på 2000-talet märker man att Film i Väst är etablerade i Fyrstadsområdet med flera premiärer på Saga.

  • 2001-02-09 Galapremiär för filmen "Hans och hennes" med Johanna Sällström och Jonas Karlsson.
  • 2002-10-02 Galapremiär för filmen "Alla älskar Alice" med Richar Hobert och Lena Endre.
  • 2003-01-16 Galapremiär för Tomas Alfredssons film "Kontorstid". Inbjudna gäster fyllde biografen.
  • 2003-12-09 Galapremiär för filmen "Hanna med H".//

2 kommentarer:

  1. I raden av filmer som visats på Saga finns förstås James Bond "Agent 007 med rätt att döda" (Dr No). Jag såg denna film här. Minns inte exakt vilket år, men det måste ha varit 1962 eller -63.(Den kom 1962). Undrar om någon i salongen kände till J.B. Jag gjorde det inte. Bond-febern bröt ut senare. Sean Connery verkar idag nästan töntig med "gubbhatt", men den första James Bond-bruden var "vass": Ursula Andress.
    Betydligt mer ståhej var det 1959, när man visade en kortfilm om hur Ingemar Johansson blev världsmästare i tungvikt. Då var det kö och nästan strid på kniven om biljetterna. TV fanns hos ett fåtal, men matchen sändes ju ändå bara som radioreferat, mitt i natten svensk tid. Min mormor och jag var vakna och lyssnade.

    SvaraRadera
  2. Har någon hört vad som ska hända med Saga? Ska den förfalla tills den rivs?

    SvaraRadera