2007-07-21

Bohusläningen den 19 juli 1967

I dag på min morgonpromenad genom staden passerade jag Bohusläningen och stannade min vana trogen för att titta på det uppslagna tidningslägget i fönstret.

"Ung neger sköts i Newark. Vit polisman blev skadad" är rubriken. Om detta hade stått i tidningen i dag så hade det förstås blivit ett ramaskri. Man får inte skriva eller säga neger. Minns debatten i Skåne för ett par år sedan då ett konditori i all oskuldsfullhet sålde negerbollar och för det blev anmälda till Diskrimineringsombudsmannen.

Men saker och ting förändras över tid. Jag har läst oändligt många artiklar i Bohusläningen och andra tidningar (mikrofilm på Bohusläns Föreningsarkiv) och sett värre saker. Jag minns exempelvis en annons i tidningen i slutet av 1800-talet då en "negerkaravan" skulle visas upp i Uddevalla. Det var ett kringresande sällskap som hade hittat ett sätt att få sin utkomst.

Eller från 1950-talet minns jag en artikel från Orust om "självmördaren Karlsson och hans familj" . I artikeln kunde man läsa om familjefaderns självmord på ett mycket utlämnande sätt. Och värst av allt var att det var bild på hela den olyckliga familjen.//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar