2007-08-30

En perfekt kväll för varmluftsballong


När jag skulle köra ut bilen ur garaget i kväll hörde jag från ovan ett väsande ljud som jag kände igen. Det var denna varmluftballongen som svävade långsamt över staden. Det måsta ha varit väldigt lite vind för omkring en halvtimme senare såg jag den fortfarande över staden.
Det väsande ljudet kom mig att tänka på en varm och stilla sommarkväll någon gång i början av 1990-talet. Jag deltog i en torpvandring runt gården Södra Fjället på Bredfjället öster om Ljungskile. Vandringen leddes av Åke Olsson som har skrivit boken om Bredfjället.
Vi stod mitt i skogen runt en gammal torpruin då vi hörde ett väsande ljud på lite håll. Vi undrade alla vad det kunde vara? En brunstig älg? Nej, efter en stund uppenbarade sig en varmluftsballong över trädtopparna och den passerade rakt över oss. Det var ballongens varmluftsaggregat som hördes.
Besättningen i korgen under ballongen vinkade ner till oss. Sedan hörde vi en till, och en till...
Vi sprang upp på en kulle med fri sikt och tittade mot Backamo varifrån ljuden kom. Det var en mäktig syn! Det kom en hel armada av luftballonger. Vi räknade till 22 stycken och alla hade startat från Backamo flygfält.
Dagen därpå kunde jag läsa i Bohusläningen att det var SM i ballongflygning som vi hade bevittnat.
Något SM var det förstås inte frågan om i kväll men de där uppe i korgen måtte haft en härlig resa. Någon av Uddevallabloggens läsare kanske vet vilka de var?//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar