2007-09-03

Mer om Brasilien - Österrikematchen



Tommy Wahlsten i Skövde är ordförande i Westgöta Idrottshistoriska sällskap och skriver följande:
"När det gäller artikeln om Brasilien måste jag därför rätta dig på några punkter. Pele föddes den 23 oktober 1940 och var alltså 17 år fyllda när du såg honom i Uddevalla i juni 1958.
Såg honom göra debut i VM en vecka efter Uddevallamatchen - på Nya Ullevi den 15 juni i en minnesvärd match mot Sovjet och då jag själv var 12 år.

En liten detalj till beträffande Österrikes laguppställning: den 10:e spelaren hette Körner, Alfred Körner, och inte Kerner. Kvar att lösa är uppgiften om hur många som såg matchen och hur publikantalet redovisades - i betalande publik och sammanlagt.
En oklarhet också när Brasilien gjorde sitt treje mål - flera källor anger matchminut 80 medan några, som du, anger 89:e.
Hittade också en intressant inbjudan till matchen som en Märtha Hillén fick (bifogas). Vad vet du om denna dam?
Hon fick också en inbjudan till Rimnersvallens invigning 1957 - en inbjudan som jag också har sparat på en fil".

Tack för ditt mejl. Givetvis skall jag ändra uppgiften om Pelés ålder. Borde kollat det själv innan jag skrev det. Ävenså när det gäller spelaren Körner.
Angående publiksiffran så är jag beredd att gå på de siffror som Fredrik Wallström, som nu jobbar på Rimnersvallen, lämnat. Nämligen 17 778 personer. De siffrorna finns på arenan än i dag. Fredrik mejlade mig även att han sett siffran 21 000 på en hemsida. Eftersom det var så rörigt med biljettförsäljningen så tror jag inte att vi så här långt efteråt kan komma närmare än så.
Angående när Brasiliens tredje mål kom skriver både Bohusläningens och Kurirens reportrar på plats att det kom i slutminuten.
Du bifogar även fram och baksidan på en inbjudan till Märtha Hillén. Det tycker jag var särskilt roligt. Märtha är i dag 94 år fyllda och är mycket vital för sin ålder. Hon finns i telefonkatalogen och jag känner henne väl. Hon har skrivit ett par böcker om sin uppväxt och ungdom och hon medverkade i många år som krönikör i Bohusläningen. Märtha var mycket aktiv i föreningslivet.
Hennes man var framlidne Nils Hillén. Nils satt 1958 i Uddevalla Stadsfullmäktige och möjligen var han också inbjuden?
Nils var chefredaktör för tidningen Kuriren de sista åren (lades ned 1963).//

4 kommentarer:

  1. Hej Gunnar. I min brors gömmor finns en klubbnål från Brasilien. Den bytte pappa till sig på Rimnersvallen och bytet var en Uis nål. Han hävdar bestämt att det var Pele han bytte med men det är lika roligt vilket som. Någonstans i Brasilien finns en Uis nål och här finns en från Brasilien.

    SvaraRadera
  2. DET VAR EN gAIS NÅL FRÅN gÅRDA I gbg EL gAISNÅL. mIN PAPPAS sTIGS bROR.

    SvaraRadera
  3. Ursäkta dålig syn - min pappa Stig o Nils var bröder.
    Deras farbror var leg Fritte Hillén
    som spelade 15 a landskamper på 20-talet samt brons 1916 o var med o vann första allsvenskan. Han spelade 15 a-landskamper o är stor grabb. Kolla på Gais hemsida.se

    SvaraRadera