2007-10-15

Du säkerhetskopierar väl dina datafiler?!

Jag läste i bladet i morse att en doktorand i Uppsala blivit av med sin bärbara dator med sex års arbete i form av analyser mm. Hon hade inte säkerhetskopierat filerna på hela tiden och vet inte nu om hon orkar göra om sitt arbete, sina experiment mm.

Det är inte första gången man läser om något liknande. Men hur kan man vara så aningslös? Förutom att datorer blir stulna så kan de också gå sönder!!
Det enklaste sättet att säkerhetskopiera är kanske att skaffa en USB-hårddisk. De är förhållandevis billiga och rymmer i mitt fall mer data än hårddisken på själva datorn. Det är bara att ansluta den till en USB-port så är den en enhet i datorn. Bara att kopiera över sedan.//

1 kommentar:

  1. Det kan gå åt pipan i alla fall!!
    Jag köpte en liknande hårddisk och förde över alla mina bilder till den. Den slök bilderna med välbehag och satte sedan en hänglås på dem. För att få se dem eller flytta dem kräver den nu ett lösenord som jag inte har en aning om. Har aldrig skrivit in något sådant. Följden blir att lusläsa manualen och översätta den från engelska, sida upp och sida ner. Färdig att ge upp. Nu ligger den med sina 60Gbit i en låda och mina foton väl inlåsta. Tekniken verkar segra!Har gått över till "Telia Säker förvaring". Tycks fungera.

    SvaraRadera