2007-10-16

Rederiaktiebolaget Bäckeröd


Carl-Johan Olsson frågar:
"Jag undrar vad du känner till om Rederiaktiebolaget Bäckeröd från Uddevalla. Hittade för ett tag sedan en bunt aktiebrev som min farfar haft på detta bolag dessa var daterade juli 1917".
Först vill jag säga att jag aldrig hört talas om rederiet i fråga. Jag sökte på nätet och hittade då detta aktiebrevet från Rederiaktiebolaget Bäckeröd som just har sålts för 600 kr.
Då jag inte kunde hitta något annat om bolaget, exempelvis i Tidningsarkivet, vände jag mig till Sveriges Sjömanshusmuseum med frågan.
Jan Hermansson på museet svarade så här:
Rederi AB Bäckeröd fanns i början av 1900-talet och hade fartygen
ss PRIMUS b1872 i Karlstad, inköpt 1916 1916, maj 11. R AB Bäckeröd, Uddevalla. Skeppsmäklare Samuel Pontus Pettersson, huvudredare, Uddevalla, 2/9, Skeppare Artur Wilhelm Pettersson, Stockevik, 53/90, skepp. Ludvig Bolivar Olsson 11/90, handl. Edvin Hagberg, Stockevik 6/90. Köpebrev 15.4.1916.
ms RANA b.1918 i Strömstad, nybygge. R AB Bäckeröd, Uddevalla. Bef. Jean Erik Karlsson* Gbg (Sjök 22/1896). Styrelse: skeppsmäklare Samuel Pontus Pettersson, huvudredare, grosshandlare Anders Leonard Larsson, byggmästare August Jansson, alla Uddevalla.
Det var med imponerande snabbhet som museet tog fram uppgifterna och det kan vara ett tips till er som är intresserade att Sveriges Sjömanhusmuseum har omfattande register över alla slags fartyg. Museet ligger i hörnet St Hellevigsgatan - Södergatan, snett emot Stadsbiblioteket och är det enda i sitt slag i Sverige.//
Läs mer om museet på http://www.sjomanshusmuseum.org/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar