2007-11-02

Brand i fotoateljé i natt


Tobias Aues fotoateljé på Södergatan eldhärjades i natt. Branden upptäcktes kl 02.40 och Räddningstjänsten var snabbt på plats.
Räddningstjänsten lyckades förhindra att branden spred sig i byggnaden men fotoaeljén är helt förstörd invändigt.
Ateljén ligger i omedelbar anslutning till några av stadens absolut äldsta byggnader.
Tillägg 2007-11-05. Enligt Bohusläningen var det inte bara Tobias Aues fotoateljé utan även hans hem som totalförstördes. Han satt vid sin dator och jobbade då han upptäckte att det brann i köket. Vid försöken att släcka branden bröt han foten. Så gott som allt han ägde försvann i branden.//

3 kommentarer:

  1. Mycket tråkigt ! Dessa kvarter är för mej nästan det enda genuina Uddevalla som finns kvar. Att min familj bodde på Asplundsgatan 44 (södra delen av gatan), vilken sedan länge är borta, gör ju att jag känner extra för miljön här. Vill kommunen satsa på kulturprojekt, så är renovering av detta och annat mer värt att satsa på än ett kulturhus på lösan sand. Man skulle vilja sluta alla kommentarer med en parafras på Cato d.ä.:s ord, fast med omvänd betydelse:"Förövrigt anser jag att det gamla Uddevalla skall bevaras".

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående! Räddas det som räddas kan!
    Till min stora glädje har faktiskt det hus jag växte upp i räddats till eftervärlden. Fastigheten på Kilbäcksgatan 28 såldes redan i mitten av 60-talet av min släkt till kommunen och vi fick bo kvar på nåder tills huset skulle rivas. Verksamheter har flyttat in och ut, min far hann avlida där 1979, och nu är det ju åter i privat ägo och upprenoverat till nya bostäder. Vi hade ett av stadens sista utedass, det fanns vattentoaletter i huset men de tillhörde kontorslokalerna, inte någon av de enda två lägenheterna, vi disponerade i över 20 år båda. Eftersom huset skulle rivas var det ju inte tal om att kosta på vattentoaletter och varmvatten.

    SvaraRadera
  3. Se artikel 2007-07-19 om den svåra branden i huset Kilbäcksgatan 28 då tre brandmän omkom.

    SvaraRadera