2007-11-01

Jan Fogelin död


Förvaltande direktören för Gustafsbergsstiftelsen, majoren Jan Fogelin, har hastigt avlidit. Han skulle ha fyllt 75 år om några månader.

Bilden är tagen vid invigningen av Gustafsbergsdagarna den 25 augusti i år.

Jan Fogelin föddes i Stockholm den 21 januari 1933. Efter officersutbildning blev han fänrik vid Bohusläns regemente 1956, löjtnant 1958, kapten 1966 och major 1972. Han tjänstgjorde både som plutonchef och kompanichef och har även deltagit i FN-tjänst. 1983 blev han chef för regementets stabsavdelning och var det fram till regementets nedläggning 1992.

Under flera år på 1980-talet var han ordförande för Skäret Simsällskap och arbetade då bl a med att försöka slå ihop föreningen med Uddevalla Simförening. Det hela misslyckades som jag skrivit om tidigare. Sonen Henrik Fogelin var vid den här tiden en framgångsrik tävlingssimmare.

På stabsavdelningen var han min chef mellan åren 1987 och 1991 då jag slutade vid regementet.
Efter sin pension från Bohusläns regemente efterträdde han Axel Hernek som förvaltande direktör vid Gustafsbergsstiftelsen.

Sedan jag börjat vid Bohusläns Föreningsarkiv och samtidigt utbildade mig till arkivarie fick vi åter med varandra att göra en längre tid. Han hade planer på att ordna upp alla Gustafsbergsstiftelsens handlingar ända från 1772 och framåt. Det var ett mycket större arbete än jag först förstod men passade mig väldigt bra eftersom jag behövde ett examensarbete. Det blev ett par års arbete där jag även hade några medarbetare.

Medan sorterings- och förteckningsarbetet med handlingarna pågick, lät Jan Fogelin restaurera den gamla arkivbyggnaden till ett modernt arkiv. När allt var klart hade det blivit 52 hyllmeter med arkivhandlingar.


Jan Fogelin flyttade efter sin hustru Gunnels död förra året till Gustafsberg där han fram till sin död ledde det dagliga arbetet.

Bilden hämtad ur porträttgalleriet på Officersmässen vid Kungl. Bohusläns regemente.//

2 kommentarer:

  1. En vänlig och anspråkslös man, som jag tyvärr bara fick träffa ett fåtal gånger.
    Kondoleanser till hans anhöriga.
    Hade, inte minst som son till en "Gustavsbergspojk", gärna träffat honom fler gånger, för jag minns honom med glädje.

    SvaraRadera
  2. Jan var min kompanichef 1967 i Larnaca på Cypern i FN-tjänst.

    SvaraRadera