2007-11-03

Vändtornet på Kärraverken


Maria Treadup på Pininfarina frågar:
"Jag arbetar på Pininfarina och sysslar även med guidning på företaget. En fråga som jag får emellanåt är hur högt det gamla vändtornet är (alltså den höga delen av byggnaden där man på varvets tid vände sidoplåtar) där företagsloggan sitter idag.
Skulle du kunna hjälpa mig med denna fråga?"
Man lär sig mycket genom att svara på frågor om Uddevalla måste jag säga. Jag hade ingen aning om att den höga byggnaden på bilden kallades Vändtornet. Jag har väl i och för sig någon gång undrat över dess funktion men inte funderat mer över det.
Jag skickade två mejl med frågan. Från Rune Hixén fick jag genast svaret att jag skulle kontakta Vambola Kallaste, "han vet allt om tornet".
Det hann jag dock aldrig göra för strax efteråt fick jag svar på mitt andra mejl. Det var från Jan Hermansson på Sveríges Sjömanshusmuseum: "Vändtornet vid flakline på Kärraverken är 42,5 meter högt".
Frågan får mig att reflektera över att det fortfarande finns människor som besitter djupa kunskaper om varvets hostoria och man skulle ju vilja samla ihop dem alla för en dokumentation.//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar