2007-12-18

Efterlysning - vilka är de?


En ny gruppbild. Den här gången som synes från regementets kaserngård. Men vilka är ynglingarna? Nyblivna kadetter månne?
Jag tycker mig känna igen några av dem, men jag överlåter åt er läsare att identifiera dem. Skriv i kommentarerna eller mejla mig namnen så lägger jag ut dem.
När bilden är tagen? Kanske i mitten av 1950-talet? Och det ser ut som de har den gamla sortens hundralappar i händerna.
Kaj Sandberg i Östersund har hört av sig med denna information:
"Jag har med säkerhet identifierat tre av "ynglingarna" på fotot. Den lille pojken, som syns bakom de glada medaljgossarna är Dick Olsson, musikfanjunkarens grabb (fadern kallades Piccolle). Den andre pojken, längst till höger (med ryggen mot kameran och iförd pullover) är till min häpnad undertecknad, Kaj Sandberg. Femte soldaten från vänster är min förste plutonchef, som mötte mig, då jag ryckte in till livkompaniet i juni 1961. Mannen är Rödström"//

1 kommentar:

  1. Rödström stämmer. ERik Rödsröm, fänrik 1950,kapten 1963, vid II milostaben 1965 osv. Se Personalrulla 1921 - 92.Strecket på ärmarna anger att de är vpl furirer. En kadettkrona i silver skymtar på en ärm, alltså är de uttagna till kadettskolan. Jag minns Erik Mycket väl från mina första subalternår.
    Mvh Bengt Nordlund

    SvaraRadera