2007-12-10

Läroverkslärarna 1950 identifierade


Nils Bergman hittade läroverksbilden i nr 2 av Lennart Odingers små häften med Uddevallabilder så nu tror jag att alla är identifierade.

Övre raden från vänster: Hans-Olof Hagren, Karlerik Turesson, Folke Mansler, Orvar Otterholm, Gunnar Lysén, Birger Österlund, Åke Wallsten, Stig Trägårdh, Allan Widén, Carl Landtmansson, Helge Lyngby och Carl-Magnus Brorström.

Mellanraden från vänster: Folke Hurtig, Yngve Nordgren, B Kinnander, Heribert Malmgård, Gunnar Samuelsson, A Larsson, M Lindqvist, Gertrud Plith, Karin Wallsten, Gunvor Widén, Arvid Settman, Evald Edwinsson och Einar Löf.

Nedre raden från vänster: Lars Höglund, Sven Bergentz, Margit Wessberg, Halvar Olovsson, Eva Åkerberg, Tage Rosenberg, Gunhild Nilsson, Elias Kihlborg, Helmi Larsson, Erik Arrhén och Erik Bäck.//

3 kommentarer:

  1. Oj oj, det var ju pinsamt att missa några självklara namn. Eller kanske förträngde jag några namn. Som Yngve Nordgren. Han var den siste lärare i Uddevalla som jag såg bruka våld mot en elev. Det hände sig på Agnebergskolan läsåret 1967/68 när han så vitt jag minns retade sig på att en flicka hade mörka glasögon i klassrummet. Han tog ett stadigt tag om hennes långa hår och drog ned hennes huvud i bänklocket. Det uppstod ett klart avstånd mellan klassen och denne på sätt och vis dynamiske lärare efter det.

    Lärarvåld i skolan var ju annars vardagsmat på Margretegärdeskolan där jag gick mina första 6 år, 1957-63. En del lärare var kända för sina särskilda grepp, t ex om käken. Fröknar nöjde sig med örfilar och att luggas, de fanns ju särskilda manliga lärare som magister B att skicka besvärliga pojkar till för prygel med pekpinne eller annat redskap.

    När jag kom till Praktiska 1963 tyckte jag det var så fantastiskt med en skola där ingen lärare slogs, det var en helt ny värld.

    Annaa Mattsson

    www.annaamattsson.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Ja, även jag missade Yngve Nordgren trots att jag hade honom. Sammanlagt nio av de påbilden har jag i något sammahang haft som lärare. Och apropå stryk. Jag var ingen odåga i skolan men en gång fick jag stryk av en lärare. Det var när jag gick på Margretegärde i fjärde klass. Vi hade träslöjd på andra sidan gatan på UVA. Under en rast roade vi oss med att springa fram och tillbaka uppe på hyvelbänkarna. Alla upptäckte att magister L hade kommit in i slöjdsalen utom jag, som fortsatte att springa. Plötsligt upptäckte jag att alla andra hade klivit ner och stod tysta längs väggarna.
    Magister L stirrade mig stint i ögonen på avstånd och gick mellan bänkarna i min riktning. Jag försökte komma undan men trängdes till sist in i ett hörn och väntade på smällen. När han var framme måttade han en örfil modell våldsammare och träffade min vänstra kind och öra. Det var ett fruktansvärt slag och möjligen tuppade jag av en stund. Jag minns bara att jag sedan befann mig ute på gatan.
    Han spräckte min trumhinna men jag vågade ju inte berätta hemma vad som hänt utan ljög och sa att jag ramlat.
    Jag har i denna dag nedsatt hörsel och sus i örat.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Fel i mittenraden: Bredvid A Larsson står Gertrud Plith och sedan kommer M Lindqvist.
    Jüri

    SvaraRadera