2008-01-18

Gustafsbergs badrestaurang skall INTE avvecklas


Vad trött jag blir på sensationslystna rubriksättare på tidningar! I dagens Bohusläningen står det att Gustafsbergs badrestaurang skall avvecklas! Det skall den inte alls!
Restaurangen har funnits sedan tidigt 1800-tal och krögarna har kommit och gått sedan dess.

Vad som nu har hänt är att den nuvarande krögaren sagt upp sitt avtal med Gustafsbergsstiftelsen fr o m 2008-02-01. Redan den 2 januari, när jag som nytillträdd förvaltande direktör träffade krögaren för att bilda mig en uppfattning om situationen, höll denne på att packa för fullt. Han hade dock en egen idé om en fortsättning med en annan krögare. Jag och direktionen fann att det fanns för många oklarheter kring detta varför direktionen vid sitt första möte för året beslutade om att göra en ny upphandling.

Där är vi nu. Det som ställer till det är att den nuvarande krögaren har fortsatt att ta emot bokningar efter avtalstidens utgång. När han nu går ut och och meddelar dem som gjort bokningar att dessa inte längre gäller är det självklart att de undrar vad som pågår?

Till dem vill jag säga att Gustafsbergsstiftelsen skall göra sitt yttersta för att fullfölja de bokningarna. Men vi måste veta vilka de är. Krögaren är ovillig att lämna uppgifter om dessa så jag vill uppmana dem som gjort bokningar i restaurangen att höra av er till oss på tel 0522-518 450 eller e-post gunnar.klasson@gustafsberg.se .

Mitt fortsatta och brådskande arbete nu är att inleda en upphandling för att få en ny krögare på plats snarast möjligt. Det kommer att ske genom annonser i tidningarna inom kort.//

5 kommentarer:

  1. Bra att du kommer med en snabb replik! Oavsett fråga eller vem som har "rätt eller fel", så skall allt medierna överlag göra en bättre research, innan de går ut med en nyhet. Risken är ju annars att man gör mer skada än nytta.

    SvaraRadera
  2. Jag har innan ditt tillträde som direktör varit ovetande om den turbulens som rått inom förvaltningen tidigare. Men jag vill helt instämma med Norrmans inlägg. Fortsätt som du börjat så löser sig frågorna en efter en och Uddevallaborna kan fortsätta att vara stolta över Gustafsberg.

    SvaraRadera
  3. Bra att någon tar itu med Bohusläningens förtalskampanj mot Gustafsberg. Det har visat sig att denna tidning inte är villig att publicera tillrättalägganden.
    Tur att Ditt media finns.

    SvaraRadera
  4. Håll dig till sanningen! Som kommentar till din blogg så tycker jag att du får allt hålla dig till sanningen! Kontraktet är uppsagt långt tidagre än vad du skrev men ett förbehåll att dem gamla ägarna skulle hjälpa tills ny arrendator hittats .När det gäller beställningarna så är det varje företagsledares rätt att ta bokningar med tankte på att ägarna skulle vara kvar ett tag under en övetagsperiod . Dessutom FANNS DET KÖPARE SOM STIFTELSEN INTE VILL GODKÄNNA`REDAN I 2007
    Vinklingen att detta problem riktats mot fel personer , det är stiftelsen som har satt käppar i hjulet mot ett normalt övertagande med Lennart Björk & Jan Fogelin
    En som vet vad som hänt

    SvaraRadera
  5. Hej Janne och tack för kommentaren!
    För säkerhets skulle tittade jag på avtalen igen innan jag nu svarar på din kommentar. Det finns inget skriftligt på det förbehåll som du åberopar. Jag måste förhålla mig till den information jag har tillgång till, bl a samtalen med H.
    Rent allmänt kan jag säga att jag har erfarenhet av två omfattande upphandlingar av restaurangverksamhet (Kajkanten). Metoden att låta krögaren rekrytera sin efterträdare leder bara till problem som jag ser det. I det här fallet så är det Gustafsbergsstiftelsen som är beställare och krögaren leverantör. Det måste vara beställarens sak att upphandla en leverantör av restaurangtjänsterna.
    Allt annat blir bara konstigt.
    Mvh
    Gunnar

    SvaraRadera