2008-01-30

Upplevelseladan - en upplevelse


Jag lär mig Gustafsberg bit för bit och det är MYCKET jag har att lära mig!

I dag var det den stora ladans tur. Den byggdes 1902 som den stora ladugården där pojkarna vid Gustafsbergs Barnhus skulle lära sig jordbruk och djurskötsel. Och jag kunde inte låta bli att tänka på vad numera framlidne Gustafsbergspojken och redaktören Sven Lidman berättade för mig en gång.

Sven tillbringade sex år av sitt liv på barnhuset och fick en mycket bra utbildning. Hans mamma bodde på Norrtullsgatan och ändå fick han inte passa på att springa hem för att hälsa på i samband med kyrkobesöken på söndagarna. Gustafsbergspojkarna gick över Kapellebackarna till Uddevalla kyrka och tillbaka igen.

Sven hade ibland en sådan gräslig hemlängtan men han fann då på råd. Han drog sig ner till spiltorna i stallet där hästarna stod och det var särskilt en häst han fattat tycke för. Hästen var mycket lugn och stod alldeles still och lät Sven krama den mjuka mulen medan han grät en skvätt. Och det skänkte honom stor tröst.

Sven var en av de allra sista eleverna vid barnhuset innan det lades ned 1924. Jordbruket drevs dock vidare men 1952 skulle det läggas ned. Protester blev följden och det var till och med så att någon anmälde det hela till Kunglig Maj:t. 1954 var det emellertid avvecklat. Senare tog försvaret över och gjorde om ladan till mobiliseringsförråd. Då genomfördes vissa förbättringsarbeten. Sedan avvecklades som bekant det svenska försvaret och kronan behövde inte ladan mer.

I dag var jag inne i den för första gången och det var en upplevelse. Joakim Hermansson visade runt och jag blev imponerad. Aldrig kunde jag drömma om alla de de aggremanger som fanns där inne. Företag, organisationer och privatpersoner anlitar Upplevelseladan där man verkligen kan uppleva det mesta. Och hiskeligt verkade det att vara.

Ta en titt på ladans innandöme här http://www.360vr.se/Upplevelseladan/Ladanrunt.html

Upplevelsebolaget, som driver Upplevelseladan, har många strängar på sin lyra och är kvalitetssäkrade. 2005 blev Upplevelsebolaget en godkänd arrangör inom kvalitetsmärkningssystemet Naturens Bästa. Det är de riktigt stolta över.

Och Upplevelsebolaget fick i januari 2006 ta emot resebranchens Oscar, Grand Travel Award, som Årets Ekoturismarrangör i Sverige 2006. En sympatisk inställning till naturvärden präglar dess många olika verksamheter.

Läs mer på http://www.upplevelsebolaget.com/ //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar