2008-01-25

Översvämningskaos




Efter en natt med hård vind steg plötsligt vattnet bara på en timme i morse. Det stod inte länge på förrän Bohusläns museum var helt inringat av vattnet. Det händer inte så ofta så denna översvämningen var helt klart en av de större på senare år.
Man blir förvånad varje gång hur folk kör rätt ut i vattnet. En bil körde hela vägen bort mot Riverside med vattnet sputande över motorhuven och upp mot vindrutan. Såvitt jag kunde se fick den inte motorstopp, något som väl närmast får betraktas som ett under.


Hjälten för dagen var den här mannen från Highway Service som villigt bar bilägare genom vattenmassorna då de skulle försöka komma ut till sina bilar.


Museets egen personal, dvs de som inte hunnit in på museet innan vattnet steg, blev kvar vid strandlinjen.
Med hjälp av mobiltelefon och stövlar ur arkeologernas förråd var dock räddningen nära.
Några trotsade dock vattenmassorna iklädda lågskor så man får hoppas att de har ett ombyte på jobbet.

2 kommentarer:

  1. Oj oj oj, blir nästan avundsjuk på att du är där med kameran och inte jag! Har i alla fall länkat till dej från min sida, för visa kaoset, det ville jag ändå!

    SvaraRadera
  2. Var det i denna omgivning man funderade på att bygga kulturhus och lägenheter?Någonstans läste jag att en politiker ansåg att man kunde utforma husgrunderna som båtskrov. Lycka till!

    SvaraRadera