2008-02-07

Sommarens möte med rävar - fortsättningen


I somras, den 12 augusti, upplevde jag ett sällsamt möte med två rävar, läs http://uddevallare.blogspot.com/search?q=Ett+%C3%B6verraskande+m%C3%B6te .

I dag fick historien en fortsättning. Jag var ute hos bröderna Tom och Bent Jensen. Tom har företaget EuroCoast Marine AB som huserar på den f. d. Nordiska Syrgasfabrikens område mellan Kurverödsleden och stadsmotorvägen vid tunnlarna.

Tom och Bent och deras bror Jim mer eller mindre växte upp i sina föräldrars bageri, Guns hembageri, i samma hus som jag bodde i som liten i korsningen Västgötavägen - Hallavägen. De är lite yngre än jag men vi har känt varandra sedan den tiden. Efter lite tjänstesnack blev jag inbjuden på kaffe. Och jag fick äran att bli bjuden på ett bakverk som deras mamma Gun varit hos dem med.
På väggen över fikabordet satt den här bilden. Jag blev genast intresserad utifrån mitt möte med två rävar i somras. Tom och Bent berättade att de ofta hade haft besök av två rävar. Utan tvekan samma två som jag mötte vid Blåkulla.

Till en början var de väldigt försiktiga men efter hand blev de allt modigare. De brydde sig inte om att stora lastbilar kom och gick eller att motorljud från truckar och andra fordon hördes då och då.

Till sist var de så tama att de vågade sig ända fram till Tom och Bent och bokstavligen åt direkt ur handen.
Dessvärre slutar nog historien här. Bröderna Jensen har hört att den ena räven har blivit dödad i trafiken på motorvägen i närheten och den andra har inte synts till på ett tag.
Tack Tom för de fina bilderna och mamma Guns goda bulle!//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar