2008-03-13

Kvarteret Herrnhut då och då


Den 9 december 1983 minns jag tydligt. Det var permissionsuppställning för idrottsplutonen på I 17 och jag gick ut i korridoren för att önska gossarna trevlig helg. Inte en soldat på plats! Var var dom?
Strax upptäckte jag att de hängde i logementens fönster och tittade ner mot staden. Jag tittade också.
En stor rökpelare steg upp mot himlen någonstans nere i centrum. Permissionsuppställningen klarades raskt av och sedan begav även jag mig hemåt. Genom centrum kunde man inte gå ty det var den gamla tändsticksfabriken i kvarteret Herrnhut som stod i ljusan låga.
Det egendomliga var att några månader före branden, den 19 november, hade Bohusläningen en artikel med rubriken: "Vad ska hända med kvarteret Herrnhut i Uddevalla?".
De kommande veckorna jämnade grävskopor resterna av den gamla fabriken och under ett par år såg det ut som på bilden ovan. Det egendomliga var att nu blottlades toppen av en bergknalle
som jag kunde hitta på 1783-års stadskarta. Man ser bergknallen till höger på bilden vid siffran 22.
Vid sökning i Tidningsarkivet på Herrnhut fick jag dessa träff:
1903-08-04 Stadspromenader, 33. Länslasarett, tändsticksfabriken, von Braun. Herrnhutarna. Industri. Sjukvård.
1948-09-13 Herrnhutarna i Uddevalla av F.E.K.
1964-09-16 Uddevalla köpte herrnhutkomplexet, bygger gymnastikhus och 2 lekskolor. Fastighetsmarknad.
1968-10-07 Kyrkliga folkrörelser i Bohuslän, herrnhutismen mm. Av Axel Hellman.
1979-04-04 Protest mot bundna parkeringsplatser i kvarteret Herrnhut.
1981-08-27 Nytt polishus i kvarteret Herrnhut, ritningar. Byggnad.
1983-09-19 Vad ska hända med kvarteret Herrnhut i Uddevalla? Byggnad.
1985-08-24 Områdena Herrnhut, Dagson och Tordenskjöld är saneringsmogna. Rivning. Byggnad.
1986-02-18 Gågatan förlängs när kvarteret Herrnhut byggs ut. Byggnad.
1991-03-20 Riksbyggens bostadsrätter i kvarteret Herrnhut blir hyresrätter istället.
1995-04-28 Bilhandlaren Göte Bodin död. Bohuslänska bilförsäljningen i kvarteret Herrnhut.//

3 kommentarer:

  1. Du har möjligtvis ingen bild av hur tändsticksfabriken såg ut, jag kan inte minnas? Är man konspiratorisk om man påstår att det är rätt många gamla byggnader som "råkat" börja brinna i Uddevalla genom åren....

    SvaraRadera
  2. Hade klockstapeln en lökkupol?

    SvaraRadera
  3. Varför heter kvarteret Herrnhut? Var herrnhutismen en etablerad trosföreställning i Uddevalla?

    SvaraRadera