2008-04-01

Entréavgift till Gustafsberg


Nu blir det staket kring Gustafsbergsområdet och entréavgift!

Jag har redan konstaterat att slitaget på Gustafsbergsområdet är alldeles för stort och motsvaras inte av kommunens intresse för området. Sedan Strandpromenadens tillkomst har användandet av området ökat dramatiskt men stiftelsen får ingen ytterligare ekonomisk ersättning av Uddevalla kommun. Kommunens bidrag till stiftelsen för skötsel av området är 45 000 kr/år och det har inte höjts sedan 1967. I dagens penningvärde motsvaras det beloppet av 358 000 kr en skillnad på 695 %. De pengarna beräknar stiftelsen alltså nu att ta in på entréavgifter istället.

Därtill har kommunen nyligen överlämnat gatubelysningen, som består av 26 gatlyktor, till stiftelsen som den i fortsättningen förväntas sköta drift och underhåll av. Kostnaderna för belysningen beräknas till 35 000 kr/år. Ingen kompensation för detta erhålls från kommunen. Därför övervägs att hålla belysningen släckt mellan kl 21 och 06.

Byggandet av staketet har redan påbörjats och beräknas vara klart före nationaldagen. Det blir insläpp vid några punkter, exempelvis vid bron över Bodelebäcken, där automatiska vändkors sätts upp. Automatiska vändkors kommer även att finnas vid alla bryggor för dem som kommer per båt.

Entréavgiften blir 40 kr för vuxen och 20 kr för barn under 16 år. Den som vill besöka Gustafsberg ofta kan förstås köpa årskort. Dessa kommar att kosta 350 kr/person. Entréavgiften kommer att kunna betalas med VISA-kort eller godkända bensinkort.

För personbil blir avgiften 100 kr oavsett antal passagerare och för buss 1200 kr.

För dem som skall åka bil till Gustafsberg håller vi på att sätta upp särskilda betalstationer, som vi för ett billigt pris kommit över från Vägverket. Det är alltså av samma typ av betalstationer som används för att få in trängselskatten i Stockholm.

När man kör förbi en betalstation fotograferar en kamera bilens registreringsskyltar. Det finns inga bommar eller kassor som man ska stanna vid. Efter varje dag räknar en dator ut hur mycket entréavgifter som ägarna till bilarna, som kört in mot och ut från Gustafsberg ska betala.Pengarna ska finnas på Gustafsbergsstiftelsens plusgirokonto innan 14 dagar har gått efter den dagen man körde förbi en betalstation. Man ska själv se till att betala. Gustafsbergsstiftelsen skickar ingen räkning utan utebliven avgift överlämnas omgående till kronofogden för indrivning.

Investeringen i staket, betalstationer och vändkors beräknas gå med vinst fr o m 2011.//

10 kommentarer:

  1. april,april din dumma sill

    SvaraRadera
  2. Efter att jag läst rubriken så satt du löst som direktör men sen trilla den ner och jag kan se fram mot nästa möte ändå...

    SvaraRadera
  3. Jag antar väl att de som plankar in och blir ertappade, får sona sitt brott med "vatten och bröd" i Rövarkulan. För den skall du väl också rustas upp, med kraftiga galler, som till en lejonbur. Kan inte en stackars "musei-magasins-kuli" med far som barnhuspojk, hans moster som baderska och med familjen som innehavare till kiosken på Sörkullen (på 1940-talet)få ett VIP-kort? Med lite eftertanke, så tycker jag nog att alla från min familj skall ha en "gräddfil". Skaffa gärna en fanfar-maskin som spelar när vi kommer.
    Väldigt bra hopkommet Gunnar! (Din 1:a april-blogg alltså).

    SvaraRadera
  4. Jag skall försöka komma före nationaldagen. Annars får väl även jag säga april. Kul artikel!

    SvaraRadera
  5. Usch va´ jag gick på den.....

    SvaraRadera
  6. Haha, fick mig nästan! Först satt jag som en torsk med öppen mun och tänkte "Det kan inte vara sant! Det måste vara ett skämt!" Och då slog det mig vilket datum det är idag. :)

    SvaraRadera
  7. Ha ha...MEN för många år sedan kläckte en reporter på Bohusläningen, jag tror det var Boo Haglund, det roliga aprilskämtet att Kampenhofsfabriken skulle K-märkas och bevaras till eftervärlden. Det intervjuades stadsantikvarie och andra och slogs upp stort.

    Inte särskilt många år senare var skämtet allvar. Kommer inte precis ihåg alla turer, men jag var med och skrev många spalter om det hela. Och egentligen var det ju inte så himla tokigt att en gammal unik fabriksbyggnad skulle bevaras. Det har ju blivit verklighet på många andra håll. Så om några år kanske staketet finns där...med betalstationer och årskort och allt!

    SvaraRadera
  8. Milda makter,
    kôss min akter
    Fäen, usch för så´na takter!

    Nät å grindar
    Svensson hindrar
    njuta gratis salta vindar!

    Sicken pina
    pengar mina
    punga ut för "Carolina"!

    Osar katt
    vet nog att -
    Gunnar av profit besatt!

    Men...
    MILDA MARGINELLA MARGARINA!

    Tror snart jag börjar grina!

    Hos Gunnar ser jag djävulskt smil
    Ack, Gud, min Gud, det är april...

    April aprillo
    jag grips av dillo!
    Jag lurad är
    av denne kär!

    Jag tar en gök
    å kastar rök
    å emigrerar till - PININFARINA......

    Bästa hälsningar!
    Kristian Bernstone

    SvaraRadera
  9. Tack alla för era förstående kommentarer.

    SvaraRadera