2008-05-25

Lagerbergsgatan 35


Insänt av Gudrun Rydberg:

"Jag heter Gudrun Ryberg och bor numera på Hönö. Född i Hunnebostrand och med en mamma, som kom från Uddevalla. Efter folkskolan gick jag i Uddevalla Kommunala Flickskola mellan åren 1957-1963. Jag bodde hela den tiden hos min morfar,möbelsnickaren Albert Olsson på Lagerbergsgatan 35. Det huset revs ju då flervåningshusen på Hönseberget byggdes.
Morfar renoverade gamla möbler, men tillverkade också nya, bl a sängar, som han levererade till..... Minns inte namnet på affären, som låg lite nedanför gamla brandstationen.

Lite fakta om huset och personerna, som bodde där: Alfred Samuel Olsson, snickare från Lane Ryr, byggde huset i slutet av 1800-talet. Hans hustru hette Johanna Maria. Alfred föddes 1859.
Min morfar och mormor och morfars syster, kom också att bo i huset. Morfar Albert Olsson föddes 1885 och mormor föddes 1883 i Kville.
Morfar blev alltså också snickare och många lärlingar lärde sig yrket hos dem. Mormor hade arbetat som hushållerska på lantbruksskolan i Stora Wrem, Kville. När hon gifte sig med morfar kom dom, förutom att ha hyresgäster på övervåningen, även att ha inackorderingar åt studenter. Så många lärde män har suttit vid mormors bord och ätit god mat.



Morfar Albert Olsson utanför Seinknechts affär där han köpte sin tuggtobak.




Min mamma föddes 1912 och flyttade på äldre dar tillbaka till Uddevalla. Hon bodde på Östergatan till 1998, då hon dog. Hon ville återvända till de gator hon gått på som liten.
Min morfars syster arbetade hela livet på Groheds mejeri på Kungsgatan. Jag kan fortfarande känna mjölklukten då man kom in i affären.
Morfar dog 1974 och hans syster senare, så de kom att bo ett antal år i de nya husen.

På den här bilden ser man Albert Olsson, mormor Gerda och okänd gosse.

När man ser bilderna på dessa gamla vackra hus, så kan man väl bara beklaga att de är borta. Hönseberget tycker jag är ett tråkigt ställe. Undrar förresten om morfars lindar står kvar ännu? De fanns på parkeringen, minns jag".
Möbelaffären strax nedanför brandstationen? Kan det ha varit Gregarts? Eller Werners?
Lagerbergsgatan 35 låg i korsningen Svarta vägen - Lagerbergsgatan, alldeles intill det s k Amerikahuset.

1 kommentar:

  1. Bör nog vara Lagerbergsgatan 34 enl. kartor från 1946.
    Lagerbergsgatan 35 är där praktiska låg vid Kålgårdsberget, numera polishus.

    SvaraRadera