2008-07-01

Att försöka sova på sin semester


På sin semester vill man ju ta det lugnt och ha det skönt och sova lite extra på morgnarna. Men, suck, det är inte aktuellt då man bor på Skolgatan. Utöver gatuarbetena som pågått en tid har det plötsligt börja gå en massa godståg eftersom det pågår banarbeten på järnvägen mellan Göteborg och Trollhättan. Den trafiken dirigeras nu dag och natt om bl. a. via Bohusbanan till Uddevalla. Detta skall pågå under åtta veckor dvs exakt under hela min semester och lite till. Det går flera tåg varje natt och jag vet inte hur många gånger jag vaknat till men det är FÖR många. Skall man försöka se det hela positivt kan man ändå glädja sig åt att rälsen på Bohusbanan sedan en del år är skarvfri. Så var det inte då vi flyttade hit 1989.//

4 kommentarer:

  1. Hej Gunnar,
    Innan semestern är slut har kroppen hunnit vänja sig vid de nya ljuden.
    Det har min kropp fått göra.
    Sov gott framöver!
    -loa

    SvaraRadera
  2. Öronproppar då, har du provat det? Fnns på apoteket. Idag finns det fina i någon sort gele som man formar själv efter ytterörat, inga stora som skall pressas in och skava.

    SvaraRadera
  3. Ang de ombyggnader man gör i Götaälvdalen !!!

    Personligen tycker jag det är vansinne att bygga ett MYCKET dyrt dubbelspår genom Götaälvdalen och Dalsland. Efter Kungälv bor det ju inga människor efter spåret. Ett funktionellt dubbelspår (dvs 50% älvdalen, 50% Bohusbanan via Uddevalla) vore mer samhällsekonomiskt. Detsamma gäller den ännu dyrare E45 som riskerar rasa ut i älven... det är 4km vid Bratteröd som ger Tvåstad motorväg till Göteborg och då direkt till hamnen och man slipper köra genom Trollhättan.... Och man skulle spara pengar och satsa dem där vi alla behöver dem - genomfarter i Göteborg och en ekonomisk järnväg.

    MEN - efter det du skriver kanske ett spår utanför Uddevalla vore bättre - ett triangelspår efter gamla E6 - det blir oerhört billigare !!! Och hamnen i Uddevalla skulle kunna ta gods från Värmland som är en av de större godsvägarna vi har.

    Pengarna i Trollhättepaketet tog slut 2007 ... nu kör vi lånade slantar till låg kostnadseffektivitet !!! Problemet Bohuslän får är att vi nu istället för all framtid får åka över Tvåstad = 15 minuter längre till Göteborg, men ändå snabbare än Bohusbanan !!! Trots att Kungälv, Säve, Stenungsund, Tjörn, Ljungskile, Amenäset bygger/ planerar mer än någonannanstans.....

    SvaraRadera
  4. Tack för tips om öronproppar mm. Dock kan jag inte förlika mig med att ha "främmande" föremål i öronen, men gelen som Simone skriver om har jag inte prövat.
    Angående ombyggnader så undrar jag vem denne initierade kommentator är, men jag har mina aningar.

    SvaraRadera