2008-07-02

Den skamfilade båten borta


Jag får en fråga från Leif om hur det har gått med den skamfilade båten i Södra Hamnen? Sorry, att jag glömde berätta att jag för några dagar sedan upptäckte att den var borta.

Så nu är allt frid och fröjd igen. Båten Harry låg "nos mot nos" med M/S Byfjorden och jag vet hur svårt det kan vara att bli av med sådana båtar.

För en del år sedan hade Bohusläns museum en gammal motorsnipa vid sin gästbrygga. Det var en väldig trafik till den båten så vi som jobbade på museet var rätt säkra på att där pågick försäljning av något slag. Vi såg flera kända missbrukare i anslutning till båten. Vi var i kontakt med polisen som i princip inte kunde göra något eftersom vi inte sett någon handel. Den skedde antagligen inne i ruffen.

Båten blev i alla fall liggande alldeles för länge och vi försökte att med polisens hjälp bli av med den. Det gick inte! Man FÅR inte lossa förtöjningarna och släpa bort en sådan båt till annan plats.

Det hela löste sig då jag träffade två poliser i sin bil i närheten av bryggan och vädjade i min desperation till dem. De hoppade ur bilen och efter tio minuter hade båda poliserna hoppat ombord på båten och satte igång med att göra alkotester på dem som var ombord och en stund senare kunde jag se den ene polisen tuffa iväg med båten längre ut i hamnområdet medan den andre följde efter i polisbilen. Därmed var saken löst. Antagligen var det inte efter regelboken, men den typen av handlingskraft gillar jag.//

3 kommentarer:

  1. Tror den ligger vid riversideängen. Är ju bättre men så långt kom den inte i så fall.

    SvaraRadera
  2. Hej. Ägde denna båt mellan 1984 till år 2000. Hittade denna sorgliga bild av en händelse på din blogg. Skickar en länk till min dotters blogg som visar en lycklig tid för båten.
    http://maroschkas.blogg.se/
    Vänliga hälsningar
    Greger Sandberg, Alingsås
    sandbergkyl@telia.com

    SvaraRadera
  3. Hade gärna köpt båten om den finns kvar och i körbart skick. är ju några år sen nu men kan ju alltid hoppas. Olof Svärd skåne, Olof_Sword@hotmail.com

    SvaraRadera