2008-07-02

Skeppsvikens badplats 1965



Den här bilden som återfinns i bildspelet här på Uddevallabloggen är tagen vid Skeppsvikens badplats 1965. Före detta Uddevallabon Ulf Broström känner igen sin far på bilden. Ulf skriver:

"Jag är född och uppvuxen i Uddevalla (f. 53) och hittade till din Uddevallablogg av en slump när jag surfade på nätet. Det var roligt att bläddra igenom bildspelet med gamla Uddevallabilder.

Plötsligt kom jag till den bifogade bilden och mycket riktigt är det doktor Nils Eggertsen som står till höger. Han var stadsläkare också vilken förr var organiserad under Hälsovårdsnämnden. Personen till vänster är min pappa Carl-Johan (C-J) Broström som först började arbeta som hälsovårdsinspektör år 1947 och efter varierande titlar under åren fungerade som chef på hälsovårdskontoret under många år fram till 1973 då han avgick med pension 67 år gammal. Han levde sedan fram till 1983".

Antagligen var de båda herrarna ute på någon hälsovårdsinspektion vid tillfället. Det var en hel del diskussioner om kvalitén på badvattnet i Skeppsviken på den tiden. //

3 kommentarer:

  1. Skeppsvikens vatten, ja. En av Uddevallarevyerna, om det var Thore Uttmans eller Hagge Geigerts minns jag inte, kommenterade ett vattenprov från badplatsen så här:
    "Svaret har kommit till hälsovårdsnämnden. I det stod: Urinprovet innehåller varken socker eller äggvita".

    SvaraRadera
  2. När jag sommaren 1952 gick i simskola här inträffade en traumatisk händelse som har etsat sig fast i minnet. Jag övade bröstsim då jag framför mig fick se ett brunt cykelhandtag flyta i vattnet. Nyfiken som jag var tog jag tag i handtaget som visade sig vara väldigt mjukt och kladdigt - just det - en bajskorv! Historien har jag berättat (på begäran) för mina nu vuxna barn många gånger. De älskar den.

    SvaraRadera
  3. När vi ändå är inne på "skitsaker" måste jag berätta att någon gång i slutet på 20-talet eller möjligen i början på 30-talet anordnades det någon form av simtävlingar med Bäveån som tävlingsplats. Min pappa, Werner Lundgren, som f.ö. var med och grundade den nu saligen avsomnade Uddevalla Simförening, brukade berätta om hur han, när han deltog i dessa tävlingar då och då måste mota bort "bruna cykelhandtag". Jag antar att avloppsrening inte var så utbrett på den tiden.

    SvaraRadera