2008-07-08

Vem var Skeva Anders?


Jag får en fråga från Janne G som undrar om Skeva Anders.

Janne undrar om någon vet vad Skeva Anders egentligen hette? I Tage Berglunds bok Minnen och bilder återfinner man den här bilden på Skeva Anders. Som synes har Berglund fått pussla ihop en sönderriven bild. Det är mig veterligen den enda bild som finns på detta original.

Om Skeva Anders skriver Tage Berglund: "Skeva Anders som var mycket lång och ännu mer skev och med ännu större fötter, sålde kängsnören och säkerhetsnålar. Det skulle ha inneburit en brandfara att ha öppen eld i närheten av den andedräkt som strömmade ut över en tunga, eldröd och fårad som en nyplöjd åker".

Tilläggas kan att Janne G som frågar är en ättling till Skeva Anders och frågar i släktforskningshänseende. Han vet alltså inte mer än det som står i Berglunds bok.

Vet du något, så mejla mig eller skriv i kommentarerna nedan.//

1 kommentar:

  1. Är det ingen som vet något om Skeva-Ander ? Han är min okände morfar.Jag skulle bli glad om någon kunde hjälpa med detta,han bodde i Uddevalla trakterna Mvh Janne Granhage

    SvaraRadera