2008-09-04

Mest översvämningsdrabbade affären


Affären med TEXTIL-skylten var nog på sin tid Uddevallas mest översvämningsdrabbade affär. Affärsinnehavarna var väl förberedda på översvämning bl a genom den "slussport" som apterades framför entrédörren mellan de båda betongfundamenten som mannen och kvinnan sitter på. Så fort det blev en antydan till översvämning var man där och satte upp spärren.
Affären låg i Sannes hus på Norra Hamngatan, ungefär mitt på kvarteret Koch. I dagens stadsbild ungefär mittemellan Kochska gränden och Apoteket Lejonet.
Och är det någon som känner igen paret på bilden och vad var det för affär? //

6 kommentarer:

  1. Översvämningstillägg:
    Min pappa arbetade hos Wassén och Eriksson (skor och läder) i Kullgrenshuset.
    Jag vet inte hur många gånger han larmades om nätterna för att ta sig ner till affären och ösa lokalerna efter de årliga översvämningarna.
    Som barn tyckte jag att han hade ett spännande jobb, jag jämförde det i min värld med översvämningskatastrofen i Holland.
    Men han var nog inte lika glad över alla förlorade sovtimmar. Och jag tror inte ersättningarna till honom stod i proportion till arbetsinsatserna på obekväm arbetstid.
    -loa

    SvaraRadera
  2. Så fanns också Arbetarboden, på N Hamngatan, där vi som var tonåringar under sent 60- och tidigt 70-tal kunde köpa "moderiktigta" jeans och jackor billigt. Det var tider det!

    SvaraRadera
  3. Jag känner inte igen paret på bilden men visst var det ett bageri/brödaffär?

    Mina kompisar och jag brukade gå dit och få dagsgammalt bröd som vi matade svanarna i Bäveån med!

    SvaraRadera
  4. Dom sålde kläder vill komma i håg att man köpte strumpor o.dyl där.
    Paret känner jag inte igen.

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte nog på fel affär..

    Den jag tänkte på låg väl på Kungsgatan lite ovanför McDonalds.. Översvämning var det ofta där med så klart, liksom runt hela det området som nu är Kochs Gränd mm.

    SvaraRadera
  6. Jag ser att en C.J. Molin hade en manufakturaffär på N:a Hamngatan 4, år 1946. Den låg intill Lillys Damfrisering, Lilly Karlsson, på N:a Hamngatan 5. Det brann i en frisersalong här, 1975, om jag minns rätt om på årtalet. Vem som var innehavare då vet jag inte, men kan ta reda på, om det skulle vara intressant. Jag var själv med på eftersläckningen.
    En H. Molin hade (1946) en Trikå- och Manufakturaffär, adress Kungstorget 5, men även N:a Hamngatan 11.
    Hoppas denna information kan vara till någon hjälp.

    SvaraRadera