2008-10-28

Illa vald plats


I dag skriver Bohusläningen om gårdagens avtäckning i Margretegärdeparken av en ny skulptur från vår japanska vänort Okazaki.


Detta är den tredje vänskapsskulpturen som våra japanska vänner skänkt oss. Den första invigdes vid muren i Hasselbacken i oktober 1988. Då hade Okazaki och Uddevalla varit vänorter i 20 år. Invigningen skedde en regning och kylig kväll med ganska många vittnen. Efter några år slogs den sönder av muckande beväringar. Så småningom reparerades den och den står nu på en betydligt säkrare plats framför Blåkulla där knappast någon ser den.

Den andra är den som föreställer en pojke och en flicka och som finns alldeles intill Järnbron vid Norra Hamngatan. Den invigdes vid 30-årsjubileet 1998 tillika Uddevallas 500-årsjubileum. Den är rustik och jag gillar den. Den har heller aldrig varit föremål för några nidingsdåd, såvitt jag vet.
Och så nu denna, som invigdes i går. Men när man ser hur den ser ut på bilden i Bohusläningen blir man bekymrad. Den verkar otroligt skör. Därför tänkte jag ta en närmare titt på den i morse och såg på långt håll en smärre folkvandring med gymnasieelever på väg till platsen. Men den var borta! Kvar fanns bara den här sockeln. Den har väl inte redan utsatts för åverkan?

Antagligen är den bara tillfälligt borttagen och kommer väl på plats igen, eller? Men platsen är illa vald, trots närheten till Polispalatset!

Just här har det begåtts nidingsdåd mot skulpturer förr. 3 oktober 1964 avtäcktes bysten över Uddevallasonen Axel Wenner-Gren på exakt samma plats. Den fick inte vara i fred särskilt länge och förvarades sedan under många år i museets basmagasin. Nu står det på Agnebergsgymnasiets gård.

Så tyvärr kära Okazaki! Oddsen för att vänskapsskulpturen skall få vara i fred på den här platsen är dessvärre obefintliga. Det är lika bra att inse och genast börja leta efter en annan plats. //


3 kommentarer:

  1. Jag kan bekräfta att den är tillfälligt borttagen för att bereda marken där den ska stå bättre. Jag tror att det kommer en notis om detta i morgondagens Bohusläning. //Teknokraten

    SvaraRadera
  2. En undran; är det här något som sker ömsesidigt? Alltså strör Uddevalla ut offentliga skulpturer där borta i Japan? Som inte heller passar in i den miljö de placeras i?

    SvaraRadera
  3. annaa, jag och min man sa också så häromdagen, vad ger vi dom?! Behöver vi skämmas för att vi snälar? Får de bara sälar och Strandskator eller vad?? ;-) Men idag läste jag att en "tvilling" till "Vattnets väg" en granitskapelse på ett dagis, skall lämans i Japan. jag blir lite orolig för frakten, den är stor och tung, men väldigt vacker!! Den behöver vi inte skämmas för i alla fall:-)

    SvaraRadera