2008-11-14

Hakkorsflagga på Skolgatan 8


Insänt av Peder Grahn, som växte upp på Skolgatan 8:

"Hej!

Tiden är ju inget man kan kontrollera så där enkelt precis !! Men ges tillfälle så finns där en hel del att förtälja. Kan nämna en händelse som så här efteråt kanske kan kasta lite ljus över de stämningar som rådde under krigsåren! (Detta har berättats för mig av min mormor !) En hyresgäst under den tidsperioden hade klara sympatier åt ett visst "brunt" håll och lät faktiskt vid ett tillfälle hissa hakkorsflaggan på den flaggstång som tidigare fanns i anslutning till översta våningens södra balkong!!

Min morfar, som vanligtvis var en fridens man, upplyste Herr kapten S. i skarpa ordalag om det olämpliga i detta och en skarp ordväxling följde. Flaggan kom i alla fall ner och enligt vad mormor berättade så blev det inget mer nazi-flaggande där !!

MEN efter kriget så framkom det att morfar efter flaggdispyten hamnat högt på de brunas lista över personer som skulle "tas om hand" vid en ev. tysk ockupation!!

På återhörande

Peder Grahn" //

2 kommentarer:

  1. Har läst någonstans att "lindholmarna" (NSAP/SSS) hade en s.k. "ortsgrupp" i Uddevalla sent trettiotal. Dessa lokala "brunskjortor" frotterade sig visst på ett café som skall ha haft namnet "Svea". (Var det låg vet jag dock inte.) Huruvida "herr Kapten S". var medlem i "lindolmarna" vet jag ju heller inget om.

    SvaraRadera
  2. Hur hade Uddevallaborna reagerat om det hade flaggats med en röd flagga med skäran och hammare?

    SvaraRadera