2008-11-27

Sockertoppen


Erik Beckeman skriver:

"Jag har en fråga eller två angående Sockertoppen i Uddevalla. Stämmer det att det är Uddevallastads högsta berg…?
Vad är det för ett litet hus där uppe på toppen, används detta till något..?
Tack för en trevlig hemsida.
//erik

Jag vidarebefordrade frågan till Carl-Magnus Norrman som bor alldeles i närheten. Carl-Magnus skriver:
"Jo, Sockertoppen har, som jag läst, angetts till Uddevalla stads högsta berg och är enligt Ekonomisk karta, tryckt 1977, 106,2 m.ö.h. Den exakta användningen av det lilla betonghuset på berget, känner jag inte till. Möjligen har det varit (eller är det) använt inom militär- eller civilförsvaret. Inget som jag någonsin sett anger att det är ett objekt som är hemligt och alltså inte ens får beskrivas enligt lag gällande totalförsvaret etc. , men det där bör du veta bättre än jag."

(Ekonomiska kartan 1937)
Nej jag vet faktiskt inte vad det lilla betonghuset har använts till men jag förmodar att det finns någon bland Uddevallabloggens läsare som vet vet svaret? Skriv då det i kommentarerna här nedan.
I Lindstams ortnamnsbok antyds att det är ett ungt namn och att det kommer ifrån att berget är tämligen toppigt och syns på långt håll.//

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Det lilla betonghuset på toppen av Sockertoppen var en av sändar/mottagarstationerna till civilförsvarsanläggningen i Kålgårdsberget.

    Bästa hälsningar

    /Gömt och glömt

    SvaraRadera
  2. Herrestadsfjällets högsta punkt är 177 m.ö.h. Så det är ju högre än Sockertoppen.

    SvaraRadera
  3. Finns det nåt berg där det går en cykelväg på ena sidan berget

    SvaraRadera