2009-01-05

Körslaget med Team Erik på Gustafsberg


Som väl alla Uddevallabor vet vid det här laget gick Team Erik vidare i lördagens Körslaget i TV 4. Och då det var dags i dag för kören att samlas och öva inför kommande lördag så styrdes kosan till Gustafsberg. Vid 16-tiden samlades kören i Skolhusets konferenslokal och så satte man igång.
TV 4 följde repetitionerna på nära håll och hade dessutom tagit en del miljöbilder på Gustafsberg tidigare på dagen.

Erik Segerstedt har valt låten Jennie let me love you. Och den har jag nu hört i alla tonarter i Skolhuset med sin fina akustik. Kören delade upp sig i olika stämmor och stod eller satt i olika rum och övade.

Det fick mig att tänka på tiden då jag arbetade med Gustafsbergsstiftelsens arkiv och satt i källaren och sorterade papper. Regionmusiken med Egon Kjerrman i spetsen höll då till i Skolhuset. Och för det mesta satt musikerna i var sitt rum och spelade, inte alla gånger på samma låt, så det blev lite jobbigt emellanåt att lyssna. Då och då samlades emellertid hela orkestern och spelade och då var det en fröjd att höra.

Och så var det även i dag då kören till slut sjöng sin låt tillsammmans några gånger. Och jag vill lova att det svängde, de är superduktiga.

Så bänka er framför TV:n på lördag och rösta. Det skall i alla fall jag göra.

Mer bilder från repetitionerna här http://picasaweb.google.se/Gunnar.Klasson/KRslagetMedTeamErik# //

1 kommentar:

  1. Kul att du bloggar om erik och hans kör. fortsätt med det :)

    SvaraRadera