2009-01-07

Rune Hurtig död

Konstnären Rune Hurtig har avlidit efter en tids sjukdom. Han var född den 16 maj 1938 i Uddevalla. Innan han blev konstnär på heltid vid 55 års ålder arbetade han på Tiger och inom Postverket.

Rune var hela sitt liv intresserad av teckning och målning. Han har dokumenterat sin hemstad på många olika sätt. Uddevallavarvet, äldre bebyggelse i staden samt tillkomsten av Uddevallabron är exempel det. Då Uddevallabron invigdes 2000 visades hans bilder från brobygget i konsthallen på Bohusläns museum och kungaparet besökte utställningen och fick träffa Rune och hans familj.

Hans engagemang för konsten förmedlade han gärna till andra, bl a genom ABF:s målarskola under många år. Han var också en av grundarna till Bohusgalleriet. //

1 kommentar:

  1. Ojdå, det visste jag inte! Ännu en gammal bekant profil som försvunnit alltså. Hemma på min mammas vägg hänger en fin bild han gjort från exteriören av hennes barndomshem. Ska titta lite extra på den imorgon när jag hälsar på!

    Men 55 års ålder låter för mig sent. Var han kvar på Posten så länge? Jag gjorde ett reportage om honom som den målande postisen för tidningen Statsanställd hösten 1977men jag trodde inte han var kvar i jobbet så många år till utan började ägna sig åt konstinriktade projekt på heltid.

    SvaraRadera