2009-03-12

Inget åtal efter trafikolycka på övergångsställe


Den 12 november blev jag vittne till en trafikolycka i korsningen Bävebäcksgatan - Bastiongatan. En person blev påkörd av en bilist på övergångsstället. Jag skrev om det här http://uddevallare.blogspot.com/2008/11/vittne-till-otck-trafikolycka.html
Inlägget på Uddevallabloggen ledde till att jag blev hörd som vittne av polisen för en tid sedan. Jag skrev inlägget drygt två timmar efter olyckan och försökte då beskriva händelseförloppet så noggrant som möjligt. När jag nu blev hörd av polisen fick jag åter berätta vad jag mindes av olyckan.
Jag vet fortfarande inte vem kvinnan var som körde bilen eller vem den påkörda kvinnan var. Den senare skall ha fått en bäckenfraktur eller något liknande. Med andra ord en sådan skada som antagligen tar lång tid att läka.
I dag fick jag veta att mitt vittnesmål hade lett till att polisutredningen om trafikbrott lagts ned. //

2 kommentarer:

  1. Eftersom jag bor i närheten passerar jag ofta detta övergångsställe. Det är tråkigt när det händer olyckor med personskador och alldeles särskilt om det är på övergångsställen. Vad gäller just detta övergångsställe, verkar det vara mer utsatt än andra. Kan det bero på dåliga ljusförhållanden?
    Jag har också uppmärksammat att många bilister, främst sådana som kommer från väster, verkar öka farten för att "hinna före" fotgängare som skall korsa gatan. Detta gäller oftast efter kl. 15 då det är tät trafik.
    Inget bra beteende!

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det är ett dåligt övergångställe och att bilar borde sakta in, samtidigt så får man som fotgängare ta det extra försiktigt speciellt om man inte har reflexer vilket de flesta i den här stan e för dumma för o använda.

    SvaraRadera