2009-03-29

Konstnär efterlyses


Fråga från Yvonne Brandt som jag vidarebefordrar till Uddevallabloggens läsare:
"Hej Gunnar!

Jag har lyckats få tag på en charmig tavla med Uddevalla-motiv (se bifogad fil).
Av den jag köpte den av (som sålde den i andra hand) har jag fått reda på att tavlan målats av en konstnär från stan som heter Greta Wingeby.

På ramens baksida står det ”Februarivår” 50 2/63. Motivet är över korsningen Parkgatan bort mot Anders Knapes väg med Kapellehemmet upp till vänster. Jag har också fått reda på att rådman Thorsell bodde i huset till vänster med rött tak.

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om konstnären.
Eftersom tavlan är så charmig undrar jag också om hon har gjort fler verk av lokala motiv som någon kanske har?

Undrar om du kan hjälpa mig i mina efterforskningar?

Med vänlig hälsning

Yvonne Brandt"
Om du vet något om konstnären skriv i kommentarerna eller mejla mig. Någon person med det namnet kan jag inte hitta i mina register. Möjligen kan namnet vara felstavat?//

4 kommentarer:

  1. Hej Uddevallabloggen!
    Spännande, inte visste jag att vi hade en officiell Uddevallablogg! Det uppskattas. Är själv stolt Uddevallare med blogg, även om den numera skrivs borta i West Palm Beach i Florida där jag studerar och spelar fotboll.
    Om du inte har något emot det kanske du kan länka mig från din blogg så fler Uddevallare kan hitta mej?
    Tack på förhand!
    Soliga hälsningar Lisa Öhberg

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa!
    Vad trevligt! När jag läser din blogg förstår jag vem du är. Jag känner din pappa.
    Och nu har jag lagt in dig i min blogglista och varje gång du skriver något nytt hamnar du överst i den.
    Hälsningar
    Gunnar

    SvaraRadera
  3. Greta Wingeby var en yrkesverksam konstnär som ofta målade motiv från Uddevalla och Bohuslän. Efgtersom hon var personligt troende kristen och medlem i missionskyrkan målade hon även tavlor med kristna teman. Jag tror hon är död nu och hennes tavlor bör nog vara en hel del värda, för de som haft möjlighet att köpa.

    SvaraRadera