2009-06-17

Dan Turessons Millartavla


Mitt inlägg om Johnny Millar och efterlysning av fler av hans tavlor har gett resultat. Så här skriver Dan Turesson:
"Hej Gunnar!

Vi har en målning som min farfar köpte av Millar 1911. Jag har sett den hos mina farförädrar sedan jag var liten (född -53) och alltid tyckt om den. Efter farfars bortgång på 70 -talet fanns målningen hos mina föräldrar där min pappa renoverade ramen som var illa sprucken och flagnande.
När vi flyttat till Uddevalla och sedermera till Lindesnäs fick jag den vilket glatt oss mycket. Det är ju ingen stor konst men ett charmigt måleri med en fridfull lätthet i motivet med promenerande damer, segelbåt och hästskjuts i kvällsljuset där vägbanken 100 år senare skulle visa sig för klen. En fantastiskt vacker plats som ju alltid är aktuell för en uddevallabo nu kompletterad med både strandpromenad och överföringsledning med Pumphus!
Det var intressant att ta del av Millars historia. I vår familj har det hetat att han var skotte som senare flyttade till Oslo och startade målarskola där. Tydligen en missuppfattning eller kanske ett marknadsföringsgrepp från kostnären själv som ju genom sitt namnbyte visar att han inte var omedveten om sin framtoning.

På Villa Lindesnäs finns ytterligare en målning från Lindesnäsområdet med om jag minns rätt Rödön i fonden.

Än en gång tack för Din alltid intressanta blogg.

Hälsningar
Dan Turesson" //

1 kommentar: