2009-07-01

Ytterligare ett fartyg läggs upp i Byfjorden


I morse, vid åttatiden, anlände fraktfartyget Snow Land till Byfjorden för att sälla sig till de redan upplagda fartygen. De kommande timmarna ägnades åt att förtöja henne. Hon ligger för ankar med akterförtöjning i Stora Kärra holme som ägs av Pininfarina.
Snow Land är 173 m lång, 25 m bred och har ett djupgående på 7,3 m. Snow Lands hemmahamn är Rarotonga som tillhör Cooköarna i Stilla Havet. Hon kommer närmast från Vlissingen i Nederländerna.
På Uddevalla Hamnterminals hemsida anges att hon skall avsegla 2009-12-31, vilket förmodligen bara är ett fiktivt datum för ingen vet väl ännu hur länge de upplagda fartygen kommer att ligga.
Jag hörde nyligen att man förbereder att vinterförvara de båda Wallenius Wilhelmsen-fartygen Isolde och Traviata. Bl a måste man se till att kolvarna i motorn då och då flyttas så att de inte fastnar.
Och Isolde vid Frölandskajen skall flyttas, men bara ett tiotal meter. Och det är inte heller någon enkel sak. 8 - 10 man lär behövas för denna operation.
Läs mina tidigare inlägg om upplagda fartyg här. //

15 kommentarer:

  1. Snow Land ser ut som ett FARTYG i motsats till de allt fler fyrkantiga lådor som befar haven. (Eller ligger upplagda)

    SvaraRadera
  2. De fartyg som nu ligger i fjorden är målade med fungerande bottenfärg som det tar många år innan något påväxning sker. Det känns som ett hån mot fritidsbåtsägare som tvingas använda milöjövänlig bottenfärg som fungerar dåligt. Dessutom torde fartygen exponera ytor som många gånger överstiger fritidsbåtarnas. Ekor och småbåtar har ju tvingats bort från Bäveån öster om Västerbron med miljöargumentet. Tala om att sila mygg och svälja kameler men intäktspotentialen är naturligtvis annorlunda. En annan fråga som Du berörde är ju den att maskinerna måste köras. Isolde har ju tidvis gått dygn i sträck. Det är störande och känns inte alls bra.
    Har någon miljöprövning skett?
    Dan Turesson

    SvaraRadera
  3. Grovt räknat kanske denna båt är målad med omkring 5000m2 färg vilket skulle motsvara runt 250 - 300 snipor i 7.5 m klassen.
    Motsvarar väl en hyfsad småbåtshamn!
    Fast det skulle inte vara så bra att köra dessa båtar med mindre giftig färg heller. Beväxning skulle ju innebära väldigt höga luftutsläpp av avgaser.

    SvaraRadera
  4. Grovt räknat kanske denna båt är målad med omkring 5000m2 färg vilket skulle motsvara runt 250 - 300 snipor i 7.5 m klassen.
    Motsvarar väl en hyfsad småbåtshamn!
    Fast det skulle inte vara så bra att köra dessa båtar med mindre giftig färg heller. Beväxning skulle ju innebära väldigt höga luftutsläpp av avgaser.

    SvaraRadera
  5. Även ett systerfartyg är på väg, kommer 13/7. Lite konstigt att lägga upp 37åriga kylfartyg! Ursprungligen byggda för Sahlens i Japan. Tror det var fem byggen så det kan bli trångt!!
    Martin Andersson

    SvaraRadera
  6. Kan hålla med solnasnackarn att det är vackra fartyg. Historiskt sätt kan man kanske tycka att upplaggda fartyg hör byfjorden till. Tror dessutom att man har bättre miljörutiner idag än vid tidigare uppläggningar. Det är bättre att se det som ytterliggare en möjlighet att sätta uddevalla på kartan som en KUSTNÄRA SJÖSTAD!!!!
    Martin Andersson

    SvaraRadera
  7. Här kommer lite fartygsfakta ang. "Snow Land". Hon är en s.k. "bananjagare", alltså ett kylfartyg som Salenrederierna lät bygga i Frankrike. Mellan 1972-1974byggdes 8 av samma typ till rederiet. Namnen på dessa är följande: Snow Ball, Snow Crystal,Snow Drift, Snow Flake, Snow Flower,Snow Hill samt Snow Storm. 4 av dessa seglar fortfarande och resten är upphuggna. Maskineriet bestod av en 8-cyl. Sulzer CCM-diesel på 17065kW. Farten var 22,7 knop. Jag håller helt med "Solnasnackarn ang. utseendet.

    SvaraRadera
  8. Snow Drift kommer inom kort till Uddevalla.

    SvaraRadera
  9. Franskbyggen inte japanbyggen stämmer helt. På Snow Drift som kommer inom kort spelades den svenska filmen "Kocken" in.
    Martin

    SvaraRadera
  10. Jag var maskinist i Snöbåtarna i mitten av 70 talet, de var nästan nya då. Det är nästan bara ljusa minnen från den tiden.Lite data ur minnet. Motorn var en 8 cyl Sulzer RND90 på 23200 hk, tillägget CCM i namnet har nog tillkommit senare, av det har jag inget minne. Från början gick de som open shelterdecker, då lastade de mindre, mellan 12000 och 13000 ton, minns inte exakt och de var något snabbare också 23,2 knop i kontraktsfart. Efter uppklassningen så blev det 15710 ton och 22,7 knop, Det var fantastiska motorer, minns inga stopp. Man startade på ena sidan klotet och stoppade på andra och däremellan gick de. Dryga 90 ton tjockolja/dygn ville de ha. Skroven var relativt klent byggda, ingen kunde då ana att de skulle bli så gamla.

    Lars

    SvaraRadera
  11. 90 ton tjockolja/dygn! Det var inte lite. Undrar hur stor bränsletanken var?

    SvaraRadera
  12. Gunnar Klasson

    Rederiet har en uppgift på 2660 kubikmeter tjockolja och 550 diesel.Sätter man tjockoljans vikt till 0,95 och dieseln till 0,85 så blir det 2994,5 ton. Min minnesbild var
    3000 ton. De sista knopen är alltid dyrast, drog man ner till 18 knop så har jag för mig att man gott och väl halverade förbrukningen. Men då koksade maskin mer.
    Lite data finns här.
    http://www.holyhouse.se/Htm-sidor/snowdrift.htm

    SvaraRadera
  13. Jag hade ett gammalt namn som jag hade glömt
    Lars.

    SvaraRadera
  14. leif slaktarn johnsson2009-08-16 17:06

    Det var roligt se min gammla båt jag var matros snow land ball crystal då var det salen mitt namn var leif slakarn jonsson

    SvaraRadera
  15. Det finns flera bilder på M/S Snow Land på min webbsida:
    http://www.resandemannen.se/page16/page18/files/page18-1055-full.html
    Hälsningar
    Lennart Sjöholm

    SvaraRadera