2009-08-14

Oblyg ålekråka sevärdhet i inre hamnen


På väg till jobbet i morse mötte mig den här synen på kajkanten framför Gamla badhuset. Jag var tvungen att fråga fotografen Peter Angvarsson ( http://www.pangfoto.se/) om ålekråkan var levande?

Jovisst var den det och tämligen oblyg eller sömnig eller möjligen både och. Hur som helst var det en trevlig och oväntad upplevelse på morgonkvisten.
Och vilken typ av skarv det egentligen är överlåter jag till er läsare att kommentera.
Och nu har Jan UddénBohusläns museum sett bilderna och har följande kommentar:
"Skarven är alltså en juvenil (=årsunge) av storskarv n b den ras som kallas mellanskarv, Phalcrocorax carbo sinensis. Dessa kan ibland var helt vita på magen och har vid flera tillfällen inrapporterats som pingviner, när man på avstånd ej kan se stjärten . Den här skarven är sannolikt inte riktigt kurant. Även om det är en ungfågel är de synnerligen vaksamma och släpper sällan folk närmare än 30-40 meter". //

3 kommentarer:

  1. Storskarv skulle jag säga, toppskarven ser lite annorlunda ut även om dom är lätta att förväxla. Men sitter den så där stilla så mår den förmodligen inte bra.

    SvaraRadera
  2. rolf ohlson2009-08-14 10:42

    Kalle B. har säkert rätt. Jag såg den ligga på kajen vid tiotiden. Fick också en närbild.

    SvaraRadera
  3. Igår på förmiddagen såg jag en ålekråka i Strömbergsfallet.
    -loa

    SvaraRadera