2009-09-02

Svenskholmarna 1957


Insänt av Rolf Ohlson:
"Hej Gunnar!
Sommaren är ju snart slut och hösten närmar sig med stormsteg. Hittade ett par gamla bilder tagna vid Svenskholmarna förmodligen hösten 1957. Det blåste rejält. Vattennivån steg som vanligt.
Bilderna är tagna av en kamrat till mig och jag själv synes bl.a. vada omkring i blötan. Ja, så kunde det se ut förr i tiden.
Hälsningar Rolf Ohlson"
Ja, det var ovanliga och intressanta bilder. På den övre ser vi alltså hopptornet på Svenskholmarnas simstadion. I bakgrunden ser vi damernas omklädningsrum i Skeppsviken. Och lägg märke till att husen på Bohusgården håller på att byggas.
Och den andra bilden visar att det som idag är Svenskholmen verkligen var flera holmar. Den här gångvägen var den första förbindelsen från fastlandet över mot holmarna. Idag har ju Svenskholmarna förvandlats till halvön Svenskholmen och det är banne mig inte lätt att orientera sig på platsen. Bilden är tagen i västlig riktning, dvs ut mot Byfjorden.
Uppe på berget (dvs på en av holmarna) ser vi i profil åskådarläktarna till simstadion. //

5 kommentarer:

  1. Nostalgikicksbilder. Tack, Rolf!

    SvaraRadera
  2. Åke Hansson2009-09-03 09:24

    När jag ser dessa bilder så har jag två frågor:
    Hopptornet föll i en svår storm. När var det?
    Vattenruschbanan som fanns i Skeppsviken byggdes väl år 1950, men när togs den bort?

    // Åke

    SvaraRadera
  3. Åke Hansson2009-09-03 19:47

    Jag kollade i mina källor och såg att hopptornet färdigställdes 1938 och stod ända till en svår storm i februari månad år 1961.
    Däremot kan jag fortfarande inte finna när ruschbanan togs bort. Någon som kan hjälpa mig?

    // Åke

    SvaraRadera
  4. 1961 i februari är korrekt. Rutschbanan fanns samma år och ytterligare något eller några år.

    SvaraRadera
  5. Anders Bissman2009-09-03 21:38

    Ja, det var härliga bilder från en svunnen epok! Eftersom jag själv är uppvuxen långt ut på Göteborgsvägen var detta en spännande lekplats både sommar och vinter. Jag minns simskolan i Skeppsviken, rutschbanan (livsfarlig!)och hopptornet där man som nioåring kände sig tvingad att hoppa från tiometern för att inte verka feg inför kamraterna. Och jag kommer ihåg när Uddevallaoriginalet Ivar (från Saluhallen) sköt isflaken framför sig när han vinterbadade. När vi ungar frågade honom om det var kallt svarade han alltid att det var "medelmåttigt".

    SvaraRadera