2009-10-12

Inget rätt svar på bildgåtan


Nej, någon säker träff på den senaste bildgåtan fick vi inte. Men huset i korsningen Norra Drottninggatan - Bartilsgatan har förekommit i diskussionen.
Likheter finns visserligen men antagligen är det inte det huset. Om man tittar på herrarnas skuggor så förefaller de stå framför en söderfasad och det stämmer inte heller med hörnhuset.
Gatan framför herrarna är belagd med kullersten och det gör att bilden kan vara äldre än vi tror. Så vi får väl tillsvidare lämna frågeställningen. Kanske får vi anledning att återkomma? //

11 kommentarer:

  1. Någon annan har kanske redan påpekat det, men det står ett namn på dörren längst till vänster? Går det att läsa på originalet?

    SvaraRadera
  2. Nej, jag har försökt förstora det med´n då blir det suddigt. Det står welociped överst och antagligen namnet längst ned.

    SvaraRadera
  3. Welociped, och uthyrning?

    Herrarna är verkligen fantastiskt enhetligt klädda. Och de verkar inte stå där för vare sig cykelaffären eller ölkafeets skull. Är de politiker som just har invigt gatlyktan?

    SvaraRadera
  4. Det står helt klart Uthyrning. Under detta ser det ut som två Initialer och Johnsson.

    Typ A.T Johnsson

    SvaraRadera
  5. Jag skulle kunna tänka mig att det är ett hus som låg där senare Posten på Kungsgatan fanns. Alltså mellan huset med bageriet och en låg träbyggnad. På ett flygfoto har jag sett att fönstren på övervåningen hade just så oregelbunden placering som man kan se på bilden med herrarna på.

    Martin H

    SvaraRadera
  6. På Västarvets sida går det att finna Oswalds cigarraffär Kungsgatan 35. Den låg i samma lokal som syns på bildgåtebilden vad jag kan se. Så nu verkar det vara löst.

    Martin H

    SvaraRadera
  7. Åke Hansson2009-10-16 06:47

    Oswald måste väl vara Oswald Bryllans Tobaksaffär (även Oswald Bryllans Frisersalong). Dessa två verksamheter har jag däremot placerat på N Drottningg 10. Kan naturligtvios ha legat, före eller efter, på Kungsgatan 35. Frisersalongen på N Drottningg övertogs senare av K V Uddgren och Tobaksaffären övertogs av Karl Backlund och senare Gustaf Ljung.
    Betr. Kungsgatan 35 så har jag en notering att år 1938 startades Motor- och Velocipedaffären ODAL där. Kan det vara denna cykelaffär vi ser på bilden, även om inte namnet riktigt stämmer med den tydning som gjort av dörrtexten?

    Åke Hansson

    SvaraRadera
  8. Inte kungsgatan inte.....
    Räkna tvärgående streck på fasaden.
    Inte samma alls

    SvaraRadera
  9. Jag tror det är samma hus, det är bara det att herrarna skymmer det fönster som syns på Oswald-bilden. Och gatan lutar lite, därav de olika antalen streck på vänster och höger fönster. Jag tycker själva lutningen ser ut som Kungsgatan.

    Fast jag börjar bli mer nyfiken på vilka de är och varför de står där...

    SvaraRadera
  10. Einar Oswalds Cigarraffär Kungsgatan 35.
    Oswald Brylla Cigarraffär och Frisersalong, Drottninggatan.

    2 olika personer.

    Ganska likt Kungsg.35 med stort fönster,lyktstolpe mitt för dörren ,men större avstånd mellan fönster och lister, flera liggande bräder på Oswalds. Kanske beror på gatans lutning.

    Inge Thörn

    SvaraRadera
  11. Färre liggande "bräder" på Oswalds, ska det vara.

    Inge T.Hörn

    SvaraRadera