2009-10-11

Världsfotograf med Uddevallaanknytning död


(Lisa Bernstone - Foto Irving Penn)
I onsdags, den 7 oktober, avled den världsberömde fotografen Irving Penn i sitt hem på Manhattan i New-York. Han blev 92 år.
Irving Penn var gift med den likaledes världsberömda fotomodellen Lisa Bernstone från Uddevalla. Lisa var född 1911 och dotter till tandläkare Josef Bernstone. Familjen bodde i det vackra huset på Lagerbergsgatan.
I Bohusläns museums och Bohusläns Hembygdsförbunds årsbok 2008 har Dougald Macfie skrivit om Lisa och hennes syster Lilian under rubriken "Systrarna Bernstone - flickorna Flärd på Ranehill".
Ett litet utdrag ur artikeln: "Varje sommar återkom Lisa och Irving till Raneberg där de badade och seglade. Med en vit Folkbåt sträckte de ibland ut turerna Tjörn runt. Lisas hemtrakt i Bohuslän var en avkopplande motpol till New York och stället på Long Island. Här utanför Uddevalla kunde de vara mer anonyma. Åtminstone Irving var det ingen av bönderna i trakten som höjde på ögonbrynen åt.
Paret gifte sig i USA 1950. De konfirmerade äktenskapet genom att gifta sig på nytt i hemlighet i Resteröds kyrka 1991, året innan Lisa gick bort vid 81 års ålder."
Och som Ulf G påpekar fanns Irving Penn i Uddevallas telefonkatalog fortfarande vid sin död.
(Boken finns att köpa bl a i MuseibutikenBohusläns museum)
Tipstack till Per Norberg! //

5 kommentarer:

  1. ...ännu i dag hittar man Irving Penns telefonnummer i Eniros telefonkatalog med adressen till sommarbostaden på Strandön, belägen söder om Åh stiftsgård på kustvägen mellan Uddevalla och Ljungskile. När jag för några år sedan rekade på Strandön för boken Uddevalla Natur- och kulturguide träffade jag grannar till mr. Penn som berättade att jag hade missat honom med bara med några dagar. Så sent som sommaren 2006 var han alltså på plats i Bohuslän. Den höga åldern till trots.

    SvaraRadera
  2. ...dessutom vill jag lägga till att Britt Nordberg skrivit en alldeles utomordentlig artikel om Lisa och Irving under sin tid som Bohusläningens kulturredaktör.

    SvaraRadera
  3. Helt otroligt att han står i vår telefonkatalog! Och att du kollade det!

    SvaraRadera
  4. ...man är väl journalist av den gamla stammen antar jag, som en gång hade telefonkatalogen som mitt bästa hjälpmedel. Som när rubriken Lanthandlare eller liknande fanns och jag ringde alla norrifrån och fick napp efter cirka 15 samtal. Den efterlyste advokaten höll till i trakten av just den affären. Jag fick till och med hans hemliga telefonnummer av den snälla expediten.

    SvaraRadera
  5. Mycket trevlig og intressant läsning!

    SvaraRadera