2009-11-11

Arkivens dag på Gustafsberg


På lördag firas Arkivens dag över hela Norden. Det hela började 1998 med Arkivens dag i Sverige. Och jag hade nöjet att vara ordförande för den arbetsgrupp som arbetade fram konceptet.
Sedan dess har våra Nordiska grannländer hoppat på tåget och det är alltid andra lördagen i november som Arkivens dag inträffar.
I Uddevalla är det som vanligt Bohusläns Föreningsarkiv och Bohusläns museums arkiv och bibliotek som arrangerar arkivdagen.
För första gången arrangeras Arkivens dag också på Gustafsberg.
Kl 10 - 13 finns jag i på plats i Gustafsbergsstiftelsens arkiv beredd att visa dig det förnämliga arkivet. Och arrangemanget annonseras bara här på Uddevallabloggen, så känn dig utvald och framförallt VÄLKOMMEN!
Du kan läsa mer om arkivet här. //

3 kommentarer:

  1. ...jag och Szasso kommer!

    SvaraRadera
  2. Jag kommer också, ett sånt här tillfälle missar inte jag.
    Har med mig en pojke som kom till Gustafsberg år 1871 som jag hoppas kunna hitta lite mer information om.

    SvaraRadera
  3. Date (dansbandskampen): Bohusläningarna får en bohuslänning på domarsidan. EMD-medlemmen, Erik Segerstedt från Uddevalla, gästar juryn på lördag.

    SvaraRadera