2009-11-20

Dramatik vid järnvägsövergång


Det var fler än jag som höjde på ögonbrynen strax efter kl 16 idag. Jag kom från Göteborg och klev av tåget vid Uddevalla Östra och gick iväg. Strax därpå startade tåget och körde iväg över Lagerbergsgatan utan att bommarna först gick ner.
Det var mitt i rusningstrafiken så bilarna fick stanna för tåget. Nu skall det sägas att föraren tutade ihärdigt och körde väldigt långsamt, men jag undrar om han inte gjorde fel?
Och vad jag kan förstå upprepade det hela sig vid Skolgatan. //

3 kommentarer:

  1. Inte första gången de händer, körde över Skolgatan övergången för 2 månader sen. När baken på bilen kommit över dundrar ett godståg förbi utan vare sig bom eller rödljusignal.

    SvaraRadera
  2. ...jag ringde omedelbart ett larmnummer på Banverket Göteborg och där kände man inte till detta men skulle titta på det. Sedan ringde jag Bohusläningen vars nattredaktion berättade att man skrivit om detta tidigare eftersom det hänt vid flera tillfällen just vid Lagerbergsgatan. Jag för min del blir som boende vid Skolgatans järnvägsövergång rent ut sagd skrämd av särskilt föregående anonyma kommentators uppgift.
    Hur kan det vara möjligt!

    SvaraRadera
  3. Och det var mig Ulf ringde till.
    Jag heter Fredrik och jobbar på driftledningscentralen i Göteborg.
    Det är hit man ringer om något är knas med järnvägen.
    Tack Ulf för ditt samtal, jag har nu tittat lite närmare på just detta. Letade lite i vårat system och hittade en händelse som inkom till oss 15:30 i Uddevalla. Vi fick in att en spårledning var belagd (det indikeras som om ett tåg står där fast det inte gör det) och vi skickade ut personal.
    Tåget kan inte vänta på att personal anländer utan får alltså passera mycket försiktigt och tuta vilt. Ett sent tåg kan ställa till det rätt rejält för andra tåg men givetvis även för resenärer. Bedömningen görs av lokföraren om han anser att det är säkert att passera. Möjligen så såg han väl en lucka och rullade på lite sakta och det är inte olagligt. Givetvis så finns det en risk men jag kan inte svara för lokförarens bedömning.
    Hur som helst så upptäckte personalen som kom på plats 16:07 att det rörde sig om sabotage. Troligast ungdomar som har lite att göra och detta är inte ovanligt alls i min värld, sker rätt ofta tyvärr. Jag kan inte sprida ut hur man går tillväga för jag vill inte att fler skulle få för sig att testa detta. Vissa områden är mer drabbade än andra. Har ingen statistik på just detta område med det har hänt där förut.
    Det är varken första eller sista gången som ett tåg kommer att passera utan att bommarna har gått ner.
    Så om nån har någon lösning på problemet...?
    Oj vad långt det vart, nä nu måste jag jobba vidare.
    Mvh Fredrik

    SvaraRadera