2009-12-16

Journalister är inga konfliktlösare


(Bild Uddevalla kommun)
Det pågår en konflikt hos Räddningstjänsten i Uddevalla. Det rapporteras både av SR Väst och Bohusläningen. Jag har också hört det direkt från några inblandade personer.
Det sägs att personalen vill ha bort Räddningschefen. Stämningen lär vara mycket infekterad.
Det som stör mig är att journalister blandar sig i konflikten genom att besöka arbetsplatsen och försöka ta sig in och intervjua folk där.
Viss media älskar att frossa i andras olycka. De enda arbetsplatskonflikter som aldrig rapporteras om är de som förekommer hos medierna själva. Då är det knäpptyst.
Låt dem som är inblandade i konflikten eller de som försöker lösa den vara ifred från medias inblandning! //

5 kommentarer:

  1. ...du har en poäng, men bara en, och den kan ju räcka långt. Dock rapporterar media gärna om bråk på andra redaktioner!
    Ulf G.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra inlägg Gunnar. Jag håller med dig till 100%
    Låt brandmännen lösa det här själva utan medias inblandning.
    Media idag är ofta skamlös.
    Politiskt korrekt ska det vara.
    Vänstermedia blir allt mer högmodig
    Se bara på invandringsfrågan...

    SvaraRadera
  3. Sant. Och det ofta samma reporter i Bohuslänningen som hela tiden skriver dessa tämligen dåliga reportage/ rapporter från kommunen.

    För det första finns oftast ingen eller oerhört tunn bakgrund, en vinklad bild från en part redovisas och sist, speciellt om det varit något bra i kommunen, en eftersläng av bitterhet.

    Samma recept i artikel efter artikel... När jag läser dessa upplever jag ofta en avsmak inför ett dåligt hantverk. T.o.m "Se och Hör" lägger upp det bättre !

    SvaraRadera
  4. JO, efterslängarna har jag ofta tyckt varit onödiga.

    För tankarna till Ulf Peder Olrogs visa om skvallertanterna som "jag säger bara det så har jag ingenting sagt".

    SvaraRadera
  5. Roligt att Bohusläningen blir kallad vänstermedia! Eller snarare oroande.

    Räddningstjänsten ägnar sig åt service till allmänheten i krissituationer, ska ha en hög beredskap att gripa in snabbt vid katastrofsituationer. Om det pågår en konflikt som i värsta fall kan orsaka störningar i den beredskapen är det naturligtvis lokala medias uppgift att bevaka den!

    SvaraRadera