2010-03-24

Bygge på Unneröd


Gunnar Olhsson som själv är med på bilden från byggarbetsplatsen skriver:
"Fotot från bygget är från Skånska Cementgjuteriets bostadsprojekt Marmorn och Graniten på Unneröd. Bygget påbörjades troligen på hösten 1964. (Alla byggen startade som regel på vintern).
Husen hade beteckningarna A B C D E och F. Där B-huset var ett lärlingsbygge och tillsammans med A och B var låghus i tre våningar. A närmast Skogslyckan och C mot Ögårdsvägen. Alla tre omgärdade Bagges gamla hus (Unneröd red. anm.)
Fotot är troligen taget mot A-huset men jag har konstigt nog inget klart minne av att det togs. I bakgrunden syns troligen höghus D som sedan följdes av E och F.
Själv började jag där 1965 då jag var den ende som hade arbetat med plåtform som var nytt i Uddevalla. Min arbetskamrat under tiden sedan var Bengt Olsson från Lane Ryr.
De flesta känner jag igen på utseendet men eftersom varje lag hade samma hus hela tiden träffades vi inte för jämnan, och många var betongarbetare. Jag ska försöka namnge dem. Ett ? betyder att jag inte är 100% säker.
Vi börjar längst bak till vänster: Grovarbetarläraren för yrkesskolan NN, NN, NN, Kranföraren NN, NN, NN, Bengt Brodin, NN, NN, NN, Gillis Steen, Ernst Andersson.

Tredje raden: NN, NN, NN, Hellman? även kallad Bella gammal fotbollsspelare i Allsvenskan för Kamraterna, betongarbetarbasen som bodde på Fjällvägen mittemot Tallvägen NN, NN, NN, NN, NN, Bengt Olsson, Platschefen Allan Sundberg, jag själv Gunnar Olhsson, Erik Dahl?, Evert Johansson, Albin Franklin.
Andra raden: Stig Olsson?, Roland Pålsson, NN, NN, NN, NN, NN, NN.

Första raden: NN, NN, NN, tydligen den aktuelle Olle Hansson, NN, NN, NN, NN, NN, NN, Valter Mattsson, Algot Karlsson, Harry Sagfors?, den danske bodtomten NN.
Många är borta men flera av oss är fortfarande aktiva. Intressant om någon vet mer?

GO."

4 kommentarer:

  1. Var på väg att ringa Gunnar O direkt när jag såg bilden.
    Tyckte att jag kände igen en ung Gunnar som jag jobbat ihop med något år tidigare.
    Hej Gunnar O !

    Jan A

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vill tacka Gunnar och de som svarat på min efterlysning. Ska visa detta för min mormor (Olles fru) och spara för framtida generationer.

    Hälsningar/Magnus Holmberg

    SvaraRadera
  3. Hej Gunnar
    Betongbasen på Fjällvägen hette Åke Johansson och var min far. Han var med på alla byggen på Unneröd och även på Skogslyckan när det byggdes. Han gick bort 1986.
    Vi bodde förresten inte på Fjällvägen (Tallvägen går inte in från Fjällvägen) utan på Bulidsvägen, numera Boxhultsvägen
    M.V.H.
    Håkan Johansson

    SvaraRadera
  4. Påbörjades 1964? Det innebär att detta foto kan vara av senare datum. Jag har kollat med klassfoton, en av de unga killarna måste vara en gammal klasskompis till mig som inte kan ha börjat yrkesskolan eller kommit ut i aretsliv förrän 1966.

    SvaraRadera