2010-04-07

"Automaten"


Insänt av Ivar Kristiansson:

"På tal om restauranger.

Jag har ett barndomsminne. Jag är kanske fem år (1927) och promenerar med min far nedåt Kungsgatan förbi Torget mot Drottninggatan. Halvvägs ner stannar vi framför en lokal på vänster hand och går in. Där sitter några personer och äter. Väggen till höger är konstig. Den är full av luckor, en del öppna, och innanför dem kan man se människor röra sig. Någon reser sig från sitt bord och går fram och öppnar en lucka och tar ut en tallrik med mat. Vi stannar någon minut och går sedan därifrån.

På äldre dagar har jag berättat om detta för vänner och bekanta, Uddevalla-bor, men alltid mötts med skepsis. "Det har Du drömt, något sånt har aldrig funnits i Uddevalla." Och säker har jag inte varit.

Ända tills för en tid sedan då jag i mina gömmor hittade ett litet (ca A6) reklamhäfte. I detta finns bifogade annons. från Automat - Restauranten. Häftet saknar datum men i en annons nämns år 1911. Det finns flera annonser från firmor som jag minns från min tidigaste barndom. Hallmans, förstås, som sålde allt aven kameror och insektspulver. Eskilstunaboden med Rikstelefon 165, (Hallmans uppger inget telefonnummer!), Axel Wallström (som jag inte minns) säljer Delikatesser samt Äkta Spanska Viner och Finare Spirituosa. Monopolet var tydligen inte infört vilket sätter en årsgrans omkring 1922?

Det är ett faktum att Automat - Restauranten har existerat, men är det den jag minns? Och i så fall, när upphörde den? Jag har inget senare minne av den.

Hälsningar

Ivar K".


Jovisst har "Automaten" funnits. Det här är en av flera bilder som finns från restaurangen.

I Tidningsarkivet hittar vi vid en sökning följande träfflista:

1908-01-25 Automatrestaurant i Uddevalla öppnas nästa vecka.
1908-02-01 Idag öppnas Uddevalla Automat-Restaurant för allmänheten, i Alb. Mellins hus.
1908-04-28 Uddevalla Automatrestaurant har nu varit öppen i 3 månader. Mat.
1924-01-19 Automatrestauranten, Kungsgatan 18, automatsystemet utbytt mot fullständig servering.
1924-10-07 Automatrestaurangen Kungsgatan 18. Mat.
1928-12-08 Restaurant Cecil ( före detta Automaten) öppnar lördag i nyrenoverade lokal. Annons.
1968-12-23 Interiör från gamla Automaten. Caféet tillkom 1911 eller 1912 och stängdes 1962. //

9 kommentarer:

  1. Intressanta uppgifter och vilken vacker interiör. Finns det fler bilder?

    Siw-Ann

    SvaraRadera
  2. Låg inte Cecil längre ner på Kungsgatan, där Gallionen är belägen? /Anders

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Sök bilder i Bildsökning Bohusläns museum. Länk finns under rubriken Allt finns på nätet här på Uddevallabloggen.

    Automaten, senare Cecil låg på Kungsgatan 18

    SvaraRadera
  5. Jag har alldeles bestämt för mig att det fanns planer på att öppna en ny automatrestaurant många år senare. På 60-talet tror jag. Ett av de gamla ölkaféerna var aktuell lokal. Jag vet inte mycket mer än att tanken var ungefär den samma, men nu var det stressade moderna lunchgäster som snabbt skulle kunna få sin mat via en automat. Enligt ett koncept som nog var amerikanskt.

    SvaraRadera
  6. Det har tydligen funnits tre automatrestauranter i Sverige:
    Halmstad (Köpmansgatan 13, "med rättigheter för kunderna att dricka en öl klass II till lövbiffen"),
    Uddevalla ("Alb. Mellins hus" 1908),
    samt Stockholmsutställningen 1909.

    SvaraRadera
  7. Nja, det har nog funnits flera.
    I Malmö öppnades den första 1899, och 1914 fanns det inte mindre än 34 st. i Stockholm.
    Se senare inlägg.

    Jan A

    SvaraRadera
  8. Jag har listat 117 automater i Sverige och det är inte alla. Karl Gratzer skriver i boken "Snabbmat i automat" att det fanns 121 automater som var aktiebolag. Tillkommer alltså alla som inte var det.
    Bara i Malmö fanns det ett dussin, totalt 15 adresser och 15 namn, men vissa flyttades och bytte namn, så ca 12 olika (se: Malmö Kulturhistoriska förenings årsbok "Elbogen" 2010). I övrigt finns det inte mycket skrivet om automaterna.
    Christian Kundblad. christian.kindblad@telia.com
    Att jag publicerar som anonym beror på att bloggen påstår att min mailadress innehåller ogiltiga tecken. Dom är giltiga på resten av webben!

    SvaraRadera
  9. https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatrestaurang

    SvaraRadera