2010-04-01

Vad hette fiket/lunchstället i Kungshuset?


"Hej Gunnar,
Jag är inne och läser på din blogg då och då. Kanske kan du eller någon annan hjälpa mig med svar på följande. När jag var barn var jag då och då och fikade med mamma på ett café som låg i Kungshuset (heter det så?) uppe vid Kungstorget. Det låg på andra våningen längst in i en klädbutik som jag tror hette Stil. Det var fönster mellan cafét och klädbutiken. Nu undrar jag om cafét hade något namn? Frågade mamma häromdagen och hon sa att de också serverade luncher men hon kom inte heller ihåg namnet på stället. Är det någon som vet?

Hälsningar
Kristina Eriksson
numera boende i Partille"

Ja vad hette caféet? Jan Aronsson har en bild där det står Café Royal på en skylt men jag tror inte det är det namnet. Vem kommer ihåg vad stället hette? Skriv en kommentar eller mejla mig. //

10 kommentarer:

  1. Gösta i Uddevalla2010-04-02 09:41

    Jag tror att caféet hette CECIL men är inte helt säker. Café Royal som nämns låg en våning ner i Kungshuset och, tror jag, startades av, på den tiden, den store norske sångaren Ray Adams eller Ragnar Assbjörnsen som jag har för mig hans riktiga namn var.

    SvaraRadera
  2. Gösta i Uddevalla2010-04-02 09:44

    Har för mig att caféet hette CECIL. Café Royal som nämns låh en våning ner i Kungshuset och startades av , har jag för mig, den store norske sångaren Ray Adams eller Ragnar Assbjörnsen

    SvaraRadera
  3. Jag var där och fikade några gånger under min gymnasietid. Jag vill minnas att stället hette Maneten.

    Mona J

    SvaraRadera
  4. Åke Hansson2010-04-02 16:02

    Cecil låg väl på Kungsgatan 18, där senare Centralens hade en filial. Alltså längre ned på Kungsgatan.

    Åke

    SvaraRadera
  5. Lunchstället som låg i Kungshuset hette Savoy.

    SvaraRadera
  6. Jag minns Royal i källarplanet, jag minns att jag var där när första systerbarnbarnet var litet, det måste har varit 1986/87. Men sen måste jag tänka. Under min gymnasietid, 1967-70 , hängde vi på Ringbaren och inget annat. Jag minns på Kungshuset en glasdörr in till en lunchrestaurant som jag uppfattade låg i huset intill. Stämmer det kanske? Att det fanns en passage från den nya huset över till en gammal lunchrestaurang i huset intill? När alla andra är tvärsäkra tillåter jag mig att vara ödmjukt frågande. Jag växte upp med Kungshuset, jag fattar inte var det kan ha funnits ett kafé! Däremot minns jag glasdörren.

    SvaraRadera
  7. Uddevallare2010-04-04 12:39

    Där brukade vi köpa mjukglass för de var enormt stora!
    Man gick in i en gång bredvid korvkiosken på Kungsgatan, mitt emot Röda Kvarn, och tog hissen upp.

    Antar att det är samma ställe för "Savoy" klingar bekant!

    SvaraRadera
  8. Jag håller med Anonym ovan.
    Restaurangen hette Maneten och hade när den öppnades samma ägare som livsmedelsbutiken i bottenplanet av Kungshuset.
    Gunnel

    SvaraRadera
  9. Ja, Gunnar, det måste vara så att det är samma ställe vi menar. Savoy. Och det är säkert som du säger att man gick upp i en uppgång bredvid. Det hade inget med själva Kungshuset att göra.

    SvaraRadera
  10. Ray Adams startade CAFE ROYAL som också var en salladsbar i Kungshuset en våning ner sommaren 1982. Läs mer om detta på www.rayadams.se och klicka in 1980-talet.
    Hälsn Christer Peters, Karlskrona

    SvaraRadera