2010-11-24

Rahmska tomten

De här bilderna från Regementsvägen är tagna från samma plats. De var med på kvällens berättarafton på Bohusläns museum. Och med var också Bengt Rahm som kunde berätta om sitt föräldrahem på den övre bilden Huset byggdes några år in på 1900-talet innan regementet började byggas.

På bilden ser vi också den gamla marketenteribyggnaden uppe till vänster. I den inrymdes även underbefäls- och underofficersmässarna. Hitom marketenteribyggnaden ser man en av de baracker som uppfördes under andra världskriget.

När jag började på I 17 1964 var huset borta och istället användes tomten till bilparkering för regementets personal. Parkeringen gick under namnet Rahmska tomten.

1971 var den nya militärrestaurangen klar. Den var unik på många sätt. Det var ju efter "68-rörelsen" och den spred sig också in i Försvarsmakten. Här åt all personal från de värnpliktiga till regementschefen. Och befälens mässar hade vikväggar som helst skulle vara öppna så att en allmän förbrödring kunde ske inför den befälsreform som ägde rum med sitt första steg 1971 och som fullföljdes 1983. Det året blev all militär personal yrkesofficerare.

Militärrestaurangen är nu ombyggd och används av Fridaskolan. //

3 kommentarer:

  1. Det här huset minns jag från femtiotalet Nog var det en himla fin trädgård.

    SvaraRadera
  2. Tomten kommer på julafton...

    SvaraRadera
  3. Den här bilden innehöll många kopplingar till mitt liv.
    Nr 1; högst upp i kasern 2 mot markententeriet gjorde jag min "värnplikt" 1942-1957 då jag "muckade" till St. Nygatan.
    Nr 2; i marketenteriets kombinerade bibliotek o festsal avhölls min bröllopsfest den 16 juli 1966.
    nr 3; som toastmaster vid bröllopet fungerade Bengt Rahm.
    Snacka om nostalgi ....
    Bengt H (inte så anonym)

    SvaraRadera