2011-03-24

Marketenteribyggnaden på Bohusläns regemente

Insänt av Christian:

"Hej Gunnar.
Jag kikade runt på bildarkivet som du har länkat till i bloggen och fick syn på ovanstående fotografi. Jag känner igen platsen mycket väl, men inte det stora huset i bakgrunden, vad var det för någon byggnad?
Mvh / En flitig läsare vid namn Christian."

Byggnaden som Christian undrar över är gamla marketenteribyggnaden. Dvs den innehöll också underbefäls- och underofficersmäss.

De värnpliktigas "marka" hade ingången längs till vänster. I mitten ser man ingången till Underbefälsmässen, som låg i första våningen. Allra längst till höger är ingången till Underofficersmässen. När man kommit innanför den dörren gick man direkt uppför en trappa till mässen som låg i andra våningen ovanpå Underbefälsmässen.

Jag hann tillbringa några år i båda mässarna. Som nybliven sergeant på hösten 1969 gick jag för första gången upp till Underofficersmässen. Där fanns en matsal och några rum där man efter maten drack sitt kaffe. Mitt första besök på mässen blev dramatiskt. Efter att ha ätit lunch tog jag mitt kaffe och gick in i ett annat rum och slog mig ned i en ledig skinnfåtölj. Det skulle jag inte ha gjort!

Efter en stund kom fanjunkare E in i rummet med sin kaffekopp. Han gick fram mot mig, ställde ned sin kaffekopp på bordet intill mig och sedan grabbade han tag med båda händerna i min uniformsrock i brösthöjd och formligen slet upp mig ur fåtöljen. Det var hans fåtölj jag hade satt mig i. Behöver jag säga att jag aldrig satte mig mer i den fåtöljen?

Byggnaden revs sedan den nya militärrestaurangen hade invigts 1971. Marketenteriet och befälsmässarna flyttade då in i militärrestaurangen. //

8 kommentarer:

  1. Helt givet måste underofficersmässen ligga på plan två och underbefälsmässen på plan ett!/M.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för svaret Gunnar. Alltid lär man sig något nytt och intressantom uddevalla här på bloggen :).

    Men en sak förbryllar mig lite, rev man byggnaden enbart för att den "nya" stod klar eller var den gamla även i dåligt skick? Känns som att den gamla dessutom var ganska mycket större?

    SvaraRadera
  3. Tilläggas bör att till vänster i andra våningen fanns ett bibliotek där man kunde sitta och läsa eller låna med sig en bok. Vi hade även kompaniaftnar där. Flickskolans högsta klass bjöds in till dans - ja så träffade jag min fru.

    SvaraRadera
  4. På bilden finns en björk som växte där fram till mars 1958. Den användes dagligen som riktmärke vid uppställning på kaserngården. Men till slut var det någon som tröttnade på det ständiga "mot björken" och en natt sprängdes den av en meter över marken. Sergeant Hallin hade inte märkt något när han kom till jobbet på morgonen. Inte förrän han som vanligt ropat "mot björken" och fått svaret "mot stubben" av tätmannen.

    SvaraRadera
  5. Vi befälsbarn hade alltid julgransplundring på mässarna under 50 talet. Man skilde på underbefälsbarn och underofficersbarn.
    Rätt barn på rätt mäss.

    SvaraRadera
  6. Och man skilde även på officersbarn. De hade sin julgransplundring på officersmässen i Kanslihuset.

    SvaraRadera
  7. Ack ja! Det gäller att veta sin plats!
    /M.

    SvaraRadera
  8. haha, den fanjukarn "E" som slet upp dig ur fotöljen vilken go gubbe! Det måste varit... "ELF" haha måste ha varit Åke Elf. förstår om du inte vill bekräfta! Tror jag ska praktisera detta uppslitarmoment själv på mitt jobb om någon skulle ta min vanliga matplats i lunchrummet. typ bara skrika : Vafalls och slita människan ur stolen..haha

    SvaraRadera