2011-03-09

Mer om läroverket

Insänt av Olle Lundgren. Bilder Jan Aronsson.

"Gunnar!
I mitt förra mail gjorde jag den kommentaren att magister Larsson hade ett sjätte sinne när det gällde läroverkets utbyggnad, men när jag såg den bild Du hade tagit fram förstod jag mer och mer hans synpunkter. Jag har sedan dess försökt att hitta bilder och fakta om byggnadens ombyggnadshistoria och fått fram att det skedde två ombyggnader innan den stora ombyggnaden 1983 då det verkligen blev ett "monstrum" som jag ser det.
Den första ombyggnaden skedde 1912 och jag utgår från att den bild Du visade är tagen mellan 1912 och ca.1930 då nästa ombyggnad skedde. När man jämför den med bilder på den ursprungliga byggnaden så instämmer jag helt med magistern. Efter 1930 så tycker jag den är betydligt bättre även om jag tycker att den ursprungliga versionen från 1862 är bra mycket vackrare. Tyvärr är bilden "efter 1930" tagen i ett grodperspektiv som jag tycker överdriver flyglarnas storlek.
Hälsningar
Olle"

2 kommentarer:

  1. Min arbetsplats sedan 1997.

    SvaraRadera
  2. Nu saknas det ju bra en bild på nuvarande byggnaden från samma håll :).

    SvaraRadera