2011-03-04

Sörkällegatan - Håljutegatan

(Foto Tore Lexby)

Tore Lexby har skickat mig den här bilden. Det är Sörkällegatan i förgrunden och Håljutegatan som går upp mellan husen som är under uppbyggnad. Under andra världskriget fanns här en linbana som utgick från gatan och gick upp på toppen av berget. Det var betong som fraktades upp till ett fort som byggdes av försvaret.

Det stora huset med tornet i mitten av bilden, Sörkällegatan 13, brann ned på julafton 1952. Det ägdes då av droskägaren Johannes Andersson, som inflyttat  från Lerbo, där han drev ett jordbruk. En av Johannes söner lever ännu och var under sin aktiva tid postiljon. //

3 kommentarer:

  1. Åh, mitt gamla kvarter! Sörkällegatan 11. I ett av de "nya" tegelhusen som så småningom byggdes efter branden. Måste ha gått några år emellan brand och bygge.
    Skrämmande med gamla bilder på ens hemstad när de visar just hur gammal man själv blivit! Det här var ju nytt och modernt när jag var liten!

    SvaraRadera
  2. Anders Bissman2011-03-05 14:40

    Johannes flyttade 1945 till Göteborgsvägen 50 och drev droskverksamheten vidare in på 60-talet om jag inte minns fel. Sonen Lasse drev verksamheten vidare efter Johannes död. Jag själv tillbringade mina första 21 år (1945-66)i samma hus.

    Jag tror att huset på Sörkällegatan brann ned någon gång på 40-talet.

    SvaraRadera
  3. Anders Bissman2011-03-05 14:42

    OK, jag ser att det var 1952.

    SvaraRadera