2011-06-18

Min ständige följeslagare har gett upp

Min ständige följeslagare ända sedan jag startade Uddevallabloggen 2007 har gett upp. Jag trodde först att det var batteriet men inte heller att byta till reservbatteriet hjälpte. Den öppnar sig inte när jag trycker på on-knappen.

Den har fått många törnar genom åren och är numera mycket buckligare och mer skamfilad än på bilden.

En gång höll jag på att bli av med den alldeles då jag på en husbilssemester glömde den på en badstrand bland en massa människor. Efter ett par mils körning upptäcktes fadäsen och vi vände tillbaka med ringa hopp att återfinna den. Men jodå, den låg kvar precis där vi hade suttit.

Men nu verkar det alltså vara definitivt goodbye till en trogen följeslagare. Jag söker förstås något liknande. Är det någon där ute som har ett bra tips? Min Olympus heter µ1000 All weather och är en 10.0 megapixelkamera.

Tills jag fått tag i en ny kamera får Uddevallabloggens läsare hålla tillgodo med bilder från min mobilkamera. //

10 kommentarer:

  1. Canon Power Shot är en kamera som brukar få bra betyg. Fick höga betyg i gratistidningen Metro för en tid sedan.

    "Amatörfotograf i U-a"

    SvaraRadera
  2. Power Shot är bara ett samlingsnamn på Canon kameror, finns från under 1000 kr till över 4000 kr ! Ju dyrare desto bättre. Skall du bara ha kameran till att ta bilder till bloggen behöver du inte lägga ut nämnvärt över tusenlappen! Alla märkeskameror tar idag mycket bra bilder. En mkt bra kamera är Canon Power Shot S95, nackdelen är att den kostar drygt 3000kr.

    SvaraRadera
  3. Köp en Nokia N8 så får du både mobil & kamera
    12Megapixel & riktig blixt HDMI anslutning
    för presentationer m.m
    Bästa kamera mobilen enl tidningen Mobil.

    SvaraRadera
  4. Mkt bra för att vara kameramobil, kommer dock inte i närheten av ens de billigare riktiga kamerorna. Det handlar inte bara om pixlar utan storlek på sensor, kvalite på objektiv, ljuskänslighet mm.

    SvaraRadera
  5. Nu är det väl så att en mobil med bra kamera trots allt är en mobil..och inte är i närheten av den fotokvalitén som en kamera kan erbjuda. Nu behövs det väl inga super bilder för denna blogg men det kan tänkas att Mr.Klasson tar bilder som hamnar lite mer privat och då kan det vara kul att det blir bra bilder. Rekommenderar PANASONIC LUMIX DMC TZ20. Den har 16x optisk zoom och det finns ett bra erbjudande på www.dustinhome.se med minnes kort och en liten väska. Har en äldre modell av denna och tar bra bilder.

    SvaraRadera
  6. Jag har fastnat för Cannon IXUS 115 som jag nog skall köp själv nu. INET på Torp har för 1699 kr.
    Jag såg att SIBA reade Cannon IXUS 105 för 960 kr (utgående modell) men den var slutsåld överallt. Ett 4 GB minne extra räcker länge.

    SvaraRadera
  7. Det som är bra med en mobil med bra kamera är ju att du alltid har den med dig?
    Den kan ju inte jämföras med ens en kompaktkamera med samma antal megapixlar som sagts men bilderna blir definitivt bra nog för webben och även för framkallning på papper upp till iaf A4-storlek?

    SvaraRadera
  8. Kameran som Tryggve rekommenderat har jag...och kan rekommendera den.

    SvaraRadera
  9. Har en Canon Ixus 300hs, som jag är grymt nöjd med!
    Kollade runt o lästa massa recensioner innan jag valde denna.

    Jag ville framför allt ha en kamera som även gav bra bilder inomhus. det är 10mp på den. Blev även överraskad av att den lyckades fånga barn i rörelse väldigt bra också :)

    http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/canon/pressrelease/view/hoeg-hastighet-stort-intryck-canon-ger-dig-prestanda-och-stil-med-den-nya-ixus-300-hs-407203

    SvaraRadera
  10. Som redan sagts, Nokia N8:s kamera står sig slätt i förhållande till en hyfsad kompaktkamera. Dessutom är N8 helt ute vad det gäller smartphones. Idag är det iPhone eller Android som gäller. Apparnas tid är här.

    SvaraRadera